5th Gen Camaro
2009-
”Hiatus” är ett engelskt ord som många av oss fått leva med sedan 28 augusti 2002 när den sista 4:e generationens Camaro rullade av bandet i St Therese fabriken. Lucka, gap eller avbrott, uppehåll är några betydelser för ordet ”Hiatus” och det är den senare betydelsen som varit aktuell för Camaron. Från GM har också ett mantra hela tiden hörts om att det bara är ett uppehåll i Camarotillverkningen varför ”Have faith” var nästa engelska ord som kom från GM. Visst de flesta av oss har ju trott på dem och behållit tron på att det faktiskt bara handlade om ett uppehåll.
Rykten, rykten och åter rykten har cirkulerat under tiden när de så plötsligt blev allt mer konkreta i slutet av 2005 och måndagen den 9 januari 2006 så dök den plötsligt upp, livs levande, världspremiär på North American International Auto Show i Detroit. Förvisso en konceptversion men effekten av denna nya Camaro blev minst sagt överväldigande, ingen och kanske allra minst GM hade räknat med den enorma uppståndelse som följde. Den 10 augusti kom så beskedet som alla visste skulle komma, den officiella bekräftelsen från GM att de formellt tagit beslutet att den nya Camaron kommer gå i produktion. Tillverkningen beräknas börja under tredje kvartalet 2008 och försäljningen ska då kunna starta i början av 2009.
North American International Auto Show, 9 januari 2006, kl 10.30
Det är i mässcentret Cobo Hall i centrala Detroit som North American International Auto Show (NAIAS) arrangeras. Här visar GM upp större delen av sitt bilprogram i USA, inklusive kommande modeller men denna måndag var det i stort sett bara fokus på den nya Camaron.
GM hade laddat upp med filmer från slutet av 60-talet som visade 1:a generations Camaros i alla former och även riktiga 68-69 Camaros visades upp som sedan körde parad genom Cobo Hall. Det var Smokey Yunick och Penske/Sunoco racebilar samt några ZL1, SS och Z28-or. Mitt i GM:s område på mässan fanns ett stort öppet podium som var en roterbar plattform, bakom fanns en storbildsskärm på ca 5 x 8 meter och framför podiet fanns pressläktaren. Framför podiet fanns också en ca tre meter bred gång som sträckte sig ca 60 meter genom lokalen, avsedd för Camaroparader.
Klockan 10.30 släcktes lamporna i taket och endast ett antal strategiska spotlights var tända. På storbildsskärmen bakom podiet började filmsnuttar med delar ur Camarons rika historia från slutet av 60-talet visas. Camaroparaden var igång och den kombinerades med intervjuer med bl a Ed Peper, chef för Chevrolet, och Jim Perkins, tidigare vd för GM, samt Ed Welburn som är chef för GM Design. De två senare äger för övrigt själva var sin 69 Camaro SS.
Livs levande
Paraden var över och 40 meter ner i lokalen hördes plötsligt stort jubel, kraftiga applåder och visslingar, DEN var på väg upp mot podiet, upplyst av alla fotoblixtar. Publikens reaktioner överröstade mullret från koncept Camaron när den kom körande och parkerade på podiet, som direkt började rotera så fronten riktades framåt mot pressläktaren. Bob Lutz, vice vd för GM och högste ansvarig för GM:s bilprogram, klev ur Camaron med världen bredaste leende.
Det är naturligtvis en smaksak men fränare bil får man leta efter, och innan man bestämmer sig för vad man tycker måste man se den på riktigt. Det är en Camaro med mycket attityd, utstrålning och väldigt kompakt med måtten 473 x 202 x 134. Den är över två meter bred men ger inte intryck av att vara riktigt så bred, men parkerad bredvid en 69:a är det uppenbart att koncept Camaron är biffig. Den har 100% Camaro DNA i sig, om man sett denna bil i något annat sammanhang hade man nog direkt kunnat säga vad för bilmodell det var.
Koncept Camaron är lackerad i silver för att alla detaljer i designen ska framträda så tydligt som möjligt, den ter sig skulpterad nästan utmejslad. En som sagt mycket kompakt bil med mycket attityd, lång motorhuv med kort bakparti tillsammans med den svepande taklinjen och de svällande bakskärmarna talar ett mycket tydligt språk. De försänkta strålkastarna med den spetsiga grillen ger bilen ett lite hungrigt utseende och allt är mycket medvetet designat.
Inspiration från då och nu
Att flera detaljer på konceptet inspirerats från 68-69 Camaro är klart men även en del likheter med nya C6 Corvette och Z06:an finns, här har chefen för design av GM:s bakhjulsdrivna fordon Tom Peters påverkat en hel del, även om hans instruktioner innebar ganska fritt tänkande. Grillen har inte bara inspirerats av 69 Camaro utan även av Sebring SS Corvetten från slutet av 50-talet. Sedan har vi Ed Welburn, chefen för GM Design, som liksom Tom Peters äger en 69 Camaro så det finns flera Camarointresserade bland de som är med och bestämmer.
Några detaljer att notera är t ex motorhuven med en klar inspiration från Cowl Induction huven som fanns till 1969 Camaro, även nya C6 Corvetten har en liknande huv. Vidare har taket nästan ett inverterat sccop d v s en försänkning mitt på som löper längs hela taket, liksom nya Corvetten har, och ovanpå vänstra bakskärmen hittar vi ett snyggt designat tanklock i aluminium. Det tredje bromsljuset är långsmalt och sitter längst upp innanför bakrutan och backljusen hittar man gömda bakom det svarta gallret direkt ovanför respektive avgasrör. Vindrutetorkarna möts i mitten och vispar åt var sitt håll, precis som på en gammal Merca. Fränt .
Att inredningen också hämtat inspiration från 1:a generationens Camaro syns på de två runda mätartavlorna och mittkonsolen med sina fyra extramätare längst fram samt på detaljer som säkerhetsbälteslåsen som påminner mycket om GM:s design från slutet av 60-talet. De orange inslagen på dörrsidor och instrumentbräda har naturligtvis koppling till 69:ans Hugger Orange. I stort sett hela inredningen var klädd i läder och mocka samt med aluminiumdetaljer, med rejält skålade framstolar och baksätet var i praktiken två skålade sittplatser. Nya Camaron är absolut inte retro utan en helt ny bil. Har jag nämnt att det är en frän bil?
Motor och chassi
I pannrummet hittade man motorn från en C6 Corvette, en 6.0 liters (ca 366 kubiktum) LS2 V8 på 400 hk som hade utrustats med AFM (Active Fuel Management) som bl a innebär att motorn bara går på 4 cylindrar vid normal körning, 30 mpg d v s knappt 0.8 liter per mil klarar den då på landsväg. Vilka motoralternativ som finns när den börjar tillverkas vet jag inte idag men LS2:an ger en aning om vad man kan förvänta sig. Basmodellen kommer att få en V6:a.
Chassiet på koncept Camaron är inte det som ska användas men det är av samma typ d v s MacPherson framvagn med delad multilinkbakaxel. 14 tums skivbromsar runtom och fälgarna är 21 och 22 tum fram respektive bak med 275/30 däck fram och 305/30 bak. Avgassystemet är ett riktigt dubbelt och går via kardantunneln.
Vad väger koncept Camaron? Inga uppgifter finns. Den är ju betydligt kortare än förra generationen, ungefär lika hög men betydligt bredare med sina 202 cm samtidigt som säkerhetskraven ökar som t ex innebär förstärkta krockzoner och fler krockkuddar, en delad bakaxel och dess bakvagn är ju också tyngre. De utökade säkerhetskraven kommer ju från myndighetshåll och är i praktiken också ett måste för att bilen inte ska vara ”död” hos försäkringsbolagen. En cabversion är också på gång, så det verkar inte kommande säkerhetskrav hindra.
Flera stycken
GM hade satsat mycket inför denna premiärvisning med bl a högsta ledningen på plats, GM är mycket väl medvetna om Camarons betydelse, men uppståndelsen blev absolut större än vad man vågat hoppas på. Man hade förutom koncept Camaron också byggt en röd glasfiberkopia som senare samma dag den 9 januari premiärvisades på Los Angeles Auto Show, några månader senare byggdes ytterligare en glasfiberkopia men nu i silver.
Efterfrågan på koncept Camaron och glasfiberkopiorna är enorm, de har varit uppbokade varje helg sedan januari till slutet av 2007. GM hade kunnat dubbla detta om fler bilar funnits. Man hade tidigt i våras planer på att skicka den röda glasfiberkopian till bilmässor i Europa under 2006 men efterfrågan i USA gjorde att dessa planer ströks. Europaplanerna understryker ändå det faktum att GM överväger att exportera och sälja nya Camaron i Europa.
Intressant att notera är också att nya Camaron är ganska internationell med ansvariga designers från bl a Sydkorea och Ryssland, chassiet har sitt ursprung i Australien hos GM:s dotterbolag Holden.
10 augusti 2006
Ovanstående datum var när GM:s högste chef Rick Wagoner officiellt meddelade att GM tagit det formella beslutet att den nya Camaron ska tillverkas, ett besked som alla redan visste skulle komma. GM:s ledning hade varit ”brain dead” (som Rick Wagoner uttryckte det i en intervju tidigare under året) om de inte kommit fram till detta. Det har varit absolut full fart framåt hos GM med nya Camaron, särskilt efter uppståndelsen efter premiären av konceptbilen.
Flera personer på höga positioner och med bra insikt har sedan avtäckningen givit antydningar om att GM har möjlighet att göra en s k ”fast tracking” på Camaron d v s att göra omprioriteringar och skynda på introduktionen av den. Kvalitet och att göra rätt från början är dock mycket viktiga prioriteringar. Det måste också finnas en fabrik som har kapacitet att bygga bilen och då förmodligen tillsammans med en eller två andra GM modeller som den troligen kommer dela bottenplatta och chassi med, nya generationer av Impala, GTO och en Buick modell i så fall.
Det är som sagt Holden i Australien som är ansvariga för utvecklingen av GM:s globala chassi för bakhjulsdrivna modeller med V8 så nya modeller som kommer ut på deras marknad har också koppling till vad som kommer i USA, ska man spionera någonstans är det kanske Australien som är bästa alternativet. Chassitestningen kan ju dock göras var som helst och under skalet på vilken modell som helst, bara chassit får plats.
Tillverkningen av 5:e generationens Camaro ska enligt beskedet från GM den 10 augusti påbörjas under tredje kvartalet 2008 i GM:s fabrik i Oshawa i Kanada, och försäljningen ska då kunna ta sin början i början av 2009. Årsmodellen på den nya Camaron blir då 2009 och den kommer utseendemässigt att i stort sett vara identisk med konceptbilen enligt GM. Om detta är en tidsplan som kommer att gälla återstår att se men det är vad GM i alla fall har meddelat. Det kan ju också bli tidigare eftersom det finns initerade källor som hävdar att man ligger före tidsplanen, men det kan ju också ändras. Har jag nämnt att det är en frän bil?
Specifikationer 2006 Camaro Concept:
Längd: 4730 mm
Bredd: 2022 mm
Höjd: 1344 mm
Hjulbas: 2806 mm
Spårvidd, fram/bak: 1620 mm/1607 mm
Motor: 6.0 L V8 LS2, 400 hk (Active Fuel Management)
Växellåda: 6-växlad manuell, T56
Framvagn: MacPherson, prog. spiralfjädrar, gasstötdämpare
Bakvagn: Multilink, prog. spiralfjädrar, gasstötdämpare
Bromsar: Skivor, 4-kolvsok, 356 mm dia.
Fälgar: Aluminium, 21 tum fram, 22 tum bak
Däck: 275/30R21 fram, 305/30R22 bak
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm