Camaro 1980

1980 Sport Coupé

Oförändrad design men en del nya detaljer fanns. Z28an hade en ny grill med enbart horisontella ribbor och det nya huvscoopet hade en solenoid styrd öppning bakåt, dessutom var ”gälarna” på framskärmarna nu funktionella och släppte ut varm luft från motorrummet. Även Berlinetta modellen hade en ny design på grillen och standardhjulen var nu försedda med ekernavkapslar. Vidare så hade Berlinettan blanka aluminiumlister runt rutor och bakljus.

En mer påtaglig förändring var den nya standardmotorn, en V6, framtagen som en följd av de allt mer ökade kraven på effektivare avgasrening och bränsleförbrukning. Allt krom var mattsvart, förutom på Berlinetta och Rally Sport, och på insidan var alla Camaros nu försedda med mittkonsol som standard. Standard däck var uppgraderade P205/75R-14 däck och de var som tidigare monterade på 14 x 6 plåtfälgar.

1980 Sport Coupé.

En standard coupé hade numer en RPO LC3 (K) 115 hk/229 kubiktums V6 som standard, och till den en 3-växlad manuell (i Kalifornien endast automat) eller alternativt den nya trestegs automaten TurboHydramatic250. I Kalifornien användes en Buick V6 med RPO LD5 (A) 110 hk/231 som standard, och denna som tidigare nämns endast med automat. Den billigaste basmodellen med sexa och manuell kostade $5 498.60. Den genomsnittliga prisökningen på cirka 17% var ganska kraftig jämfört med 1979.

Paket
RPO Z21. Style Trim Group, $78.00. Bestod av tejp i samma färg som bilen som monterades på dörrhandtagen, kromlister i ovankant (mot takstolpe) på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och på parkeringsljusen.

RPO Z54. Interior Decor/Quiet Sound Group, $68.00. Bestod av belysning i handskfack och extra mätarbelysning, läderimitation på instrumentbräda, extra ljudisolering på undersida av motorhuv och i motorrum samt innanför innertak och nedtill i dörrarna. Detta paket var standard till Berlinetta, ingick också i Custom inredning.

RPO TR9. Auxiliary Lighting, $40.00 ($33.00 med RPO Z54 och för Berlinetta). Bestod av extra belysning under instrumentbräda, i handskfack, bagageutrymme, under huv samt i askfat.

Alla ovan nämnda delar, med egna RPO, i paketen kunde beställas separat.

Kraftöverföring
RPO L39. 120 hp/Turbo Fire 267 (J), $180.00. Denna V8a med 2-ports förgasare var ett tillval för alla modeller utom Z28, men kunde inte alls beställas i Kalifornien. L39 motorn kunde inte beställas med manuell växellåda.

RPO LG4. 155 hp/Turbo Fire 305 (H), $295.00. Denna 305 med 4-ports förgasare var ett tillval för alla modeller, även Z28 (i Kalifornien) men då med ytterligare 10 hk. LG4 motorn kunde inte beställas med 3-växlad manuell, utan bara med 4-växlad manuell, MM4, (i Kalifornien kunde manuell låda inte beställas alls) alternativt MX1 trestegs automat.

RPO MM4. 4-speed Wide Range, $144.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som kunde beställas tillsammans med LG4. I Kalifornien fanns endast MX1 som växellådsalternativ.

RPO MX1. TurboHydramatic 350, $358.00. En trestegs automat som kunde beställas till alla motoralternativ. Denna automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.08 och för LG4. Om TH350 automat beställts fick man också en 3.08 utväxling som standard till L39, liksom LG4. V6orna LC3 och LD5 använde alltid 2.73 förutom LC3 med TH250 som hade 2.56. RPO G80. Positraction, $68.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.56, 2.73, 3.08 och 3.42.

1980 Berlinetta Coupé

Berlinetta.

Modellen hade en ny blank silvergrill, med mindre rutor och standardhjulen var nu försedda med ekernavkapslar. Vidare så hade Berlinettan blanka aluminiumlister runt rutor och bakljus. För övrigt inga direkta nyheter.

Camaro Berlinetta Coupé, $6 261.60. Berlinettan urskiljs från övriga modeller genom att titta på det andra tecknet från vänster i chassinumret: S = Berlinetta och Q = övriga modeller. I modellen ingick: Interior Decor/Quiet Sound Group, Dubbla signalhorn, Mätarpaket, Elektrisk klocka, Servostyrning, Servobromsar, Sportbackspeglar, Dolda vindrutetorkare, 14 x 7 plåtfälgar med ekernavkapslar, P205/75R-14 radialdäck med vit rand, färgmatchad ratt/rattstång/instrumentbräda, skålade framstolar, klädsel i tyg eller tyg/vinyl, svartlackerad tröskellåda, pinstriping längs hjulhuskanter och tröskellåda samt på främre och bakre stötfångarna, grillen var lackerad i en blank silver, Berlinetta emblem återfanns i grill, på takstolpar och baklucka. För att ytterligare sänka ljudnivån i coupén och höja komforten användes omflyttade motorfästen och motorkuddarna var också speciellt anpassade, vidare så hade den speciella stötdämpare och fjädrar fram.

Berlinetta hade, liksom standard Sport coupé, numer en LC3 (chassinummerkod K) 115 hk/229 kubiktums V6 som standard, och till den en 3-växlad manuell (i Kalifornien endast automat) eller alternativt den nya trestegs automaten TurboHydramatic 250. I Kalifornien användes en Buick V6 med RPO LD5 (A) 110 hk/231 som standard, och denna som tidigare nämns endast med automat.

Paket
RPO Z21. Style Trim Group, $78.00. Bestod av tejp i samma färg som bilen som monterades på dörrhandtagen, kromlister i ovankant (mot takstolpe) på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och på parkeringsljusen.

RPO Z54. Interior Decor/Quiet Sound Group, $68.00. Bestod av belysning i handskfack och extra mätarbelysning, läderimitation på instrumentbräda, extra ljudisolering på undersida av motorhuv och i motorrum samt innanför innertak och nedtill i dörrarna. Detta paket var standard till Berlinetta, ingick också i Custom inredning.

RPO TR9. Auxiliary Lighting, $40.00 ($33.00 med RPO Z54 och för Berlinetta). Bestod av extra belysning under instrumentbräda, i handskfack, bagageutrymme, under huv samt i askfat.

Ovan nämnda delar, med egna RPO, i paketen kunde beställas separat.

Kraftöverföring
RPO L39. 120 hp/Turbo Fire 267 (J), $180.00. Denna V8a med 2-ports förgasare var ett tillval för alla modeller utom Z28, men kunde inte alls beställas i Kalifornien. L39 motorn kunde inte beställas med manuell växellåda.

RPO LG4. 155 hp/Turbo Fire 305 (H), $295.00. Denna 305 med 4-ports förgasare var ett tillval för alla modeller, även Z28 (i Kalifornien) men då med ytterligare 10 hk. LG4 motorn kunde inte beställas med 3-växlad manuell, utan bara med 4-växlad manuell, MM4, (i Kalifornien kunde manuell låda inte beställas alls) alternativt MX1 trestegs automat.

1980 Z28.

RPO MM4. 4-speed Wide Range, $144.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som kunde beställas tillsammans med LG4. I Kalifornien fanns endast MX1 som växellådsalternativ.

RPO MX1. TurboHydramatic 350, $358.00. En trestegs automat som kunde beställas till alla motoralternativ. Automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.08 och för LG4. Om TH350 automat beställts fick man också en 3.08 utväxling som standard till L39, liksom LG4. V6orna LC3 och LD5 använde alltid 2.73 förutom LC3 med TH250 som hade 2.56. RPO G80. Positraction, $68.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.56, 2.73, 3.08 och 3.42.

1980 Rally Sport Coupé
Egentligen en standard Sport Coupé med Rally Sport paket. En nyhet var att ytan som var målad i kontrasterande färg (svart, mörkblå, mörkgrå eller mörkbrun. Se också nedan) var ändrad. Numer täcks en mindre yta på fronten; från dörren fortsätter det smala fältet längs bakkanten på huven för att sedan vinkla ner mot huvpressningen som löper fram till grillen, där fältet sedan går runt övre halvan av grillen. Till detta hörde också en ny design på den trefärgade stripen som löpte längs den ovan nämnda ytan.

Camaro Rally Sport Coupé, $5 915.60. I modellen ingick: Svartlackerad, mörkblå, mörkgrå eller mörkbrun motorhuv, runt grill, främre delen av taket, övre delen på dörrar och bakpanel (exkl stötfångare). En tre-färgad stripe (fanns i fem olika kombinationer), färgmatchad med inredningen, som åtskiljer de svart (mörkblå, mörkgrå eller mörkbrun) lackerade delarna från bilens huvudfärg. Tre-färgade Rally Sport dekaler på framskärmar och bakspoiler. Sportbackspeglar och Rally Wheels 14 x 7, lackerade i samma färg som bilen, hörde också till paketet liksom en bakspoiler. Grillen var svartlackerad. Heltäckande navkapslar och vinyltak kunde inte kombineras med Rally Sport.

Rally Sport modellen hade, liksom standard Sport coupé och Berlinetta, numer en RPO LC3 (K) 115 hk/229 kubiktums V6 som standard, och till den en 3-växlad manuell (i Kalifornien endast automat) eller alternativt den nya trestegs automaten TurboHydramatic 250. I Kalifornien användes en Buick V6 med RPO LD5 (A) 110 hk/231 som standard, och denna som tidigare nämns endast med automat.

Paket
RPO Z21. Style Trim Group, $78.00. Bestod av tejp, i samma färg som bilen, som monterades på dörrhandtag, kromlister i ovankant (mot takstolpe) på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och på parkeringsljusen.

RPO Z54. Interior Decor/Quiet Sound Group, $68.00. Bestod av belysning i handskfack och extra mätarbelysning, läderimitation på instrumentbräda, extra ljudisolering på undersida av motorhuv och i motorrum samt innanför innertak och nedtill i dörrarna. Detta paket var standard till Berlinetta, ingick också i Custom inredning.

Alla ovan nämnda delar, med egna RPO, i paketen kunde beställas separat.

Kraftöverföring
RPO L39. 120 hp/Turbo Fire 267 (J), $180.00. Denna V8a med 2-ports förgasare var ett tillval för alla modeller utom Z28, men kunde inte alls beställas i Kalifornien. L39 motorn kunde inte beställas med manuell växellåda.

RPO LG4. 155 hp/Turbo Fire 305 (H), $295.00. Denna 305 med 4-ports förgasare var ett tillval för alla modeller, även Z28 (i Kalifornien) men då med ytterligare 10 hk. LG4 motorn kunde inte beställas med 3-växlad manuell, utan bara med 4-växlad manuell, MM4, (i Kalifornien kunde manuell låda inte beställas alls) alternativt MX1 trestegs automat.

RPO MM4. 4-speed Wide Range, $144.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som kunde beställas tillsammans med RPO LG4. I Kalifornien fanns endast MX1 som växellådsalternativ.

RPO MX1. TurboHydramatic 350, $358.00. En trestegs automat som kunde beställas till alla motoralternativ. Automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.08 och för LG4. Om TH350 automat beställts fick man också en 3.08 utväxling som standard till L39, liksom LG4. V6orna LC3 och LD5 använde alltid 2.73 förutom LC3 med TH250 som hade 2.56. RPO G80. Positraction, $68.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.56, 2.73, 3.08 och 3.42.

1980 Z/28 Sport Coupé

Z28 på väg

Z28an hade, som tidigare nämnts, en ny grill med enbart horisontella ribbor och det nya huvscoopet hade en solenoid styrd öppning bakåt, dessutom var ”gälarna” på framskärmarna nu funktionella och släppte ut varm luft från motorrummet. Till detta kom också ny design på den trefärgade stripen samt Z28 dekalerna, ett emblem hade nu åter hamnat i grillen på förarsidan.

Camaro Z28 Sport Coupé, $7 121.32. Bestod av en 190 hk (165 hk/305 RPO LG4 i Kalifornien, (H))/TurboFire 350 RPO LM1 (L) med en 4-växlad manuell (så kallad Close Ratio RPO M21) Borg Warner låda som standard bakom (i Kalifornien endast TH350), och till den en extra kraftig 11 tum koppling. 3.08 utväxling i bakaxel med manuell och med automat användes en 3.42. Dubbelt avgassystem med dubbla ljuddämpare. Servoskivbromsar. Servostyrning med snabbare utväxling. Hårdare fjädrar. Kraftigare krängningshämmare fram/bak. Hårdare stötdämpare. Hårdare bussningar i fram- och bakvagn. P255/70R-15 radialdäck med vit text. Speciella 15 x 7 fälgar lackerade i bilens färg med kromring, centrumkopp samt kromade hjulmuttrar. Space saver reservhjul. Mätarpaket. Bakspoiler. Grill/ strålkastar- och bakljussargar/tröskellådor/kromlister/ var svartlackerade. Vidare så ingick ett funktionellt huvscoop och tillika funktionella gälar på framskärmarna, samt stripes nedtill längs sidan med Z28 i stora tecken och stripes fanns även på front- och bakspoiler. Z28 emblem fanns i grillen och dekal på bakspoiler.

Att Z28an i Kalifornien med sin 305 LG4 motor hade mer hästkrafter, 165 mot 155, än den LG4 som kunde fås i andra Camaros berodde på att ett dubbelt avgassystem användes till Zan.

Kraftöverföring
RPO MX1. TurboHydramatic 350, $63.00. En trestegs automat var ända alternativet till den 4-växlade Borg Warner låda som kom som standard. Denna automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.08 för Zan och dess LM1. Med TH350 automat fick man en 3.42, detta gällde även Kalifornien Zan med sin 305 LG4. RPO G80. Positraction, $68.00. Spärrad differential kunde fås till båda utväxlingarna, det vill säga 3.08 och 3.42.


© Camaro.nu



Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm