Camaro 1995

1995 Sport Coupé

Under andra halvan av modellåret introducerades en ny V6a, Buick 3800 Series II på 200 hk och de flesta var då bara tillgängliga i Kalifornien. Z28or med automat som såldes nya i Kalifornien hade dubbla katalysatorer, det vill säga ett så kallat dubbelt avgassystem vilket gav tio extra hästkrafter. Standarddäcken, Goodyear Eagle GA 235/16-55, uppgraderades från S till T vilket innebar att den elektroniskt begränsade toppfarten höjdes till 115 mph (185 km/h).

Camaro Coupé.

Ett nytt däck introducerades till Zan: Goodyear Eagle RS-A med Z gradering (det vill säga ingen begränsad toppfart) i standarddimensionen 235/16-55, men naturligtvis fanns GS-C däcken fortfarande som tillval till Zan och som vanligt i dimensionen 245/16-50.

Z28an kunde nu beställas med enhetlig färg på tak och backspeglar och Camaro emblemen var borta på standard Camaron. ASR (Automatic Slip Control det vill säga anti-spinn) kunde också beställas för första gången till Zan men det kom mycket sent under modellåret då man haft problem att få det att fungera tillförlitligt. En Camaro Coupé kostade nu $14,250 medan en Camaro Convertible kostade $19,495.

Tillgängliga lackeringar för samtliga modeller var: Arctic White, Bright Red, Black, Bright Teal Metallic, Polo Green Metallic, Medium Patriot Red Metallic, Medium Quasar Blue Metallic, Mystic Teal Metallic, Sebring Silver Metallic och Dark Purple Metallic. Inredningen var oförändrad jämfört med 1994. Tre färger på cabtoppen fanns nu att välja mellan: svart, vit och beige/ljusbrun.

Flame Red inredning.

Camaro Z28 Sport Coupé, $17,915.00. Bestod av en 275 hp/350 SFI *) (RPO LT1och
chassinummerkod P, åttonde tecknet från vänster) med en 6-växlad manuell Borg Warner låda som standard, mätarpaket med 115 mph hastighetsmätare **), 16 x 8 tums 5-eker aluminium fälgar med P235/55R-16 Touring däck, svartlackerade strålkastarfickor, Z28 emblem på bakpanel och på framskärmar, Bowtie emblem på bakpanel bredvid Z28 emblem, svartlackerade sportbackspeglar, svartlackerat tak, de Carbon gasstötdämpare och grövre krängningshämmare fram/bak, hårdare fjädrar fram och bak, ökad caster, ABS skivbromsar och diffspärr.

Camaro Z28 Convertible, $23,095.00. Samma paket som till Z28 Coupé med följande tillägg: Glasbakruta, isolerad topp med innertak, bakrutedefroster, förstärkningar under instrumentbräda, mellan hjulhus och i golv. Till detta kom cabställning och konstruktionen kring denna.

*) Z28or med automat som såldes nya i Kalifornien hade dubbla katalysatorer, det vill säga ett så kallat dubbelt avgassystem vilket gav tio extra hästkrafter = totalt 285 angivna hästkrafter.
**) Elektroniskt maximerad toppfart till 115 mph = 185 km/h.

Tillval
Samma typ av extra utrustningspaket som 1994 fanns 1995, och de separata tillvalen var desamma, varför popularitetslistan var sig lik: AC, centrallås, fjärrstyrda lås, elhissar, elbackspeglar, farthållare, elöppnad baklucka, bakrutedefroster, dimljus och automat. Bland de separata tillvalen kan man notera att nästan 99 % av alla ’95or tillverkades med AC. Detta var också ett tecken på Chevrolets avsikter inför 1996.

Z28 Convertible.

Z28an hade ju som vanligt sina egna tillval, till exempel RPO G92. Rear axle, performance som inkluderade lägre utväxling (högre numeriskt) för automat då alla med manuell hade 3.42, KC4 (oljekylare), QLC däck och 155 mph hastighetsmätare, vilket också innebar att 115 mph toppfartsspärren bort. RPO QFZ. P245/50ZR-16 All season blackwall tires var ett nytt tillval som till skillnad mot QLC däcken var avsedda för användning året om, kan ju bero lite på var bor då. Precis som för QLC däcken ingick även en 155 mph hastighetsmätare och borttagandet av toppfartsspärren 115mph (185 km/h). RPO QLC. P245/50ZR-16 high performance blackwall tires, kunde också beställas separat men ingick också i RPO G92.

1LE paketet beställdes som vanligt i sina små serier till Z28an och bestod i huvudsak av: hårdare fjädrar, kraftigare krängningshämmare, ställbara Koni stötdämpare, hårdare bussningar, kraftigare bärarmar fram/bak, effektivare kylning och naturligtvis G92. AC, t-top eller annan extra utrustning kunde inte beställas med 1LE.

Polisbilarna, B4C, kunde 1995 beställas för $3,479 med manuell eller för $4,369 med automat. Detta var i allt väsentligt Z28or som såg ut som en vanlig standard coupé.

Modell/Motor/Hk/Låda/Utväxling
Camaro Coupé & Convertible/3.4 L V6/160 hk/5-vxl man/3.23
Camaro Coupé & Convertible/3.4 L V6/160 hk/4-steg aut/3.23
Camaro Coupé & Convertible/3.8 L V6/200 hk/5-vxl man/3.23 el 3.42 (slutet av modellåret)
Camaro Coupé & Convertible/3.8 L V6/200 hk/4-steg aut/3.23 el. 3.42 (slutet av modellåret)
Camaro Z28 Coupé & Convertible/350 LT1/275 hk/6-vxl man/3.42
Camaro Z28 Coupé & Convertible/350 LT1/275 hk*/4-steg aut/2.73 el. 3.23
*(dubbelkat i Kalifornien = 285 hk)


© Camaro.nu



Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm