Camaro 1968

Utseendemässigt var ’68orna mycket lika ’67orna. Mindre förändringar som till exempel sidomarkeringsljus (nytt lagkrav), något spetsigare grill (standardgrill) och bakljus med en sarg i mitten var uppenbara. Ett nytt ventilationssystem (Astro ventilation) introducerades denna årsmodell vilket även innebar att de små ventilationsrutorna var borta.

På motorsidan fanns ett par nyheter: L34 och L89 motorerna gjorde entré för SS 396 modellerna. L34an var på 350 hk och L89an angavs till 375, den senare känns igen på att den har aluminiumtoppar. På undersidan fanns också några nyheter, bland annat introducerades bladfjäderpaket (1967 fanns endast enkelblad) och stötdämparen på höger sida hade sitt nedre fäste placerat framför bakaxeln. Dessa förändringar tog bort de flesta problemen med hjulhopp (vid acceleration och kraftig inbromsning), något som 1967 var hjälpligt löst med ett bakaxelstag på höger sida.

Bill Jenkins ”Grumpy´s Toy IV” 1968 Camaro.

Inredningen var också så förändrad lite grand med nya dörrsidopaneler, ny mittkonsol (för de Camaros som beställdes med sådan) och det nya ”Astro ventilation” systemet innebar nya friskluftsutsläpp nedtill på instrumentbrädan.

Camaroproduktion årsmodell 1968: 235 147 st.

1968

Årsmodellen känns lättast igen på sidomarkeringsljusen, vita fram och röda bak, och avsaknaden av ventilationsrutor (jämfört med 1967). Vidare så har bakljusen mittensarg och i grillen sitter ovala parkeringsljus/blinkers. Inredningen är ny med årsmodellen där sidopanelerna går ända upp mot sidorutorna, och instrumenten har fått en ny bakgrund i silver (svart 1967). Astro Ventilation var helt nytt från denna årsmodell vilket framförallt märktes på de runda friskluftsutsläppen i de båda nedre hörnen på instrumentbrädan, 1967 var det endast Camaros med AC som hade dessa. Längst fram på sidorutorna återfanns under perioden september 1967 – januari 1968 benämningen Astro Ventilation etsat.

1968 Deluxe inredning med konsol & mätare.

Camarons chassinummer återfinns nu synligt genom vindrutan, snett framför förarplatsen, ovanpå instrumentbrädan. När man öppnar förardörren kan man notera att dörrgångjärnen numer sitter med fyra bultar (tre stycken 1967) i kaross och dörrar. Undersidan på bakluckan hade nu förstansade hål för spoilermontering eftersom Camaro från och med 1968 års modell kunde beställas med spoiler fram och bak.

Undersidan hade en del inte helt oväsentliga nyheter att visa upp. Bladfjäderpaket fanns nu äntligen och detta tillsammans med flyttade fästen och vinkel för den högra stötdämparen bak som nu var monterad framför bakaxeln. Dessa två nyheter hade eliminerat behovet av den traction bar som införts 1967 för att motverka hjulhopp i samband med acceleration och kraftiga inbromsningar, lösningen var till och med bättre. Fortfarande var dock enkla bladfjädrar bak standard vilket i praktiken innebar att det var endast 12-bult axlarna som hade bladfjäderpaket och således var det bara 10-bult axlarna som hade enkelblad 1968.

1968 Rally Sport Coupé.

Nedan följer en genomgång av de grundutrustningspaket som fanns och vilka sedan kunde kompletteras med ett stort antal olika tillval som t ex: färgade rutor, elfönsterhissar, AC, deluxe inredning, servobromsar (trummor eller skivor), tiltratt, servostyrning, mittkonsol, extra mätare och mycket annat.

Camaro Sport Coupé och Convertible
• Silverfärgad grill med bowtie emblem.
• Kromlister runt grill.
• Ovala parkeringsljus/blinkers i grill.
• Sidomarkeringsljus, vita fram och röda bak.
• Camaro by Chevrolet emblem på frontplåt.
• Kromlister på tröskellådor.
• Camaro emblem på framskärmar.
• Motortypemblem (end. V8 och tillval L6) på framskärmar.
• Blanka fälgcentrumkoppar.
• Hela sidorutor utan ventilationsrutor.
• Kromad yttre backspegel (förarsida).
• Dubbla bakljus med mittsarg och backljus, kromsarg runt med svart innanför.
• Camaro by Chevrolet emblem på baklucka.

Basmotor: 140 hk/230 kubiktum L6, standard L6
210 hk/327 V8, standard V8
Tillval: 155 hk/250 L6, RPO L22
275 hk/327 V8, RPO L30

1968 Convertible.

Standardväxellåda till basmodellerna var en 3-växlad manuell med Saginaw 4-växlad manuell, RPO M20, som tillval. En 2-stegs Powerglide var enda automatalternativet, med en mindre testserie av L30 utrustade coupéer som alldeles i slutet av modellåret istället utrustades med TH350 (3-steg) automater, RPO M38, som undantag. TH350 blev dock inte något officiellt tillval förrän 1969.

På bakaxelsidan var det 10-bult axeln som gällde, med undantag för Camaros med 275 hk/327, RPO L30, i kombination med 4-växlad manuell vilka hade 12-bult bakaxel. Se även nedan under Super Sport (SS) och Z28.

1968 hade alla cabbar precis som 1967 en del unika delar monterade. I korthet var det fyra stycken cylindrar som var bultade i bilens fyra hörn i syfte att eliminera karossvibrationer vid vissa hastigheter och omständigheter. Vidare hade alla cabbar också en förstärkningsprofil svetsad under passagerargolvet i vilken det bultades en förstärkningsplåt, och tröskellådorna var förstärkta med dubbla plåtar. En mer detaljerad beskrivning återfinns ovan under 1967.

Style Trim Group
RPO Z21 fanns som separat tillval till alla Camaros och bestod av följande delar:
• Kromlister på skärmkanter.
• Kromlister på dropplister (endast coupé).
• Bred kromlist på utsidan av och mot sidorutor.

Rally Sport (RS)
RPO Z22 fanns som separat tillval till alla Camaros och bestod av följande delar, RPO Z21 ingår (se ovan):
• Heltäckande svart grill med vakumstyrda luckor för strålkastare.
• Rektangulära parkeringsljus/blinkers i nedre frontplåt.
• RS emblem i grill.
• Kromlister på skärmkanter.
• Tredelade lister längs nedre karosspressning. Obs, de smala tröskellisterna ingår ej.
• Kromlister på dropplister (endast coupé).
• Rally Sport emblem på framskärmar.
• Svartlackerade tröskellådor, utom för: Tuxedo Black, Sequoia Green, British Green, Cordovan Maroon och Fathom Blue.
• RS tanklock.
• Bakljus med helröda glas.
• Backljus monterade nedanför stötfångaren.

1968 SS Coupé.

Super Sport (SS)

RPO L48, L35, L34, L78 och L89 var alla SS tillval och bestod av följande delar:
• RPO L48 = 295 hk/350 V8 eller
• RPO L35 = 325 hk/396 V8 eller
• RPO L34 = 350 hk/396 V8 eller
• RPO L78 = 375 hk/396 V8 eller
• RPO L89 = 375 hk/396 V8 (aluminium toppar)
• Unik motorhuv med upphöjning och simulerade luftintag i svart med längsgående ribbor, efter halva modellåret byttes dessa mot kromade med fyrkantiga simulerade luftintag. Bytet gällde endast SS350, SS396 hade de kromade hela modellåret.
• Stripe längst fram runt fronten, s k Bumble Bee stripe. Fanns till och med januari 1968. Läs mer nedan*.
• Från och med januari 1968 ersattes Bumble Bee stripe med en ny som gick över frontplåten och sträckte sig bakåt längs karossvecket till ungefär halva dörrarna. Läs mer nedan *.
• SS emblem i grill och på framskärmar samt ett SS tanklock.
• Wide Oval Red Stripe däck, F70-14, på 14 x 6 tums fälgar.
• Trumbromsar med kylflänsar, fram.
• Större kylare.
• Extra tjock huvisolering.
• Kraftigare fjädrar fram/bak. Bladfjädrarna hade fem blad per sida.
• Kraftigare koppling (manuell), knutkors och startmotor.
• Dubbelt avgassystem, 2 1/4 tum med 2 tums slutrör, dubbla resonatorer och tvärgående ljuddämpare.
• 12-bult bakaxel, 8.875 tum dia. kronhjul.
• Kromade ventilkåpor och lock till luftrenare.

För RPO L35, L34, L78 och L89 gällde även:
• Kraftigare kulbultar, stötdämpare och motorfästen.
• Större kylare med 5-blads slirfläkt för L78 och L89.
• Svartlackerad bakpanel, utom för: Tuxedo Black, Sequoia Green, British Green, Cordovan Maroon och Fathom Blue.
• L78 hade 11.0:1 kompression, special mekanisk kamaxel, 800 cfm Holley dubbelpump, högrest aluminiuminsug, ”big port” toppar med 2.19/1.72 ventiler.
• L89 hade samma innehåll som L78 men med aluminiumtoppar med 2.19/1.84 ventiler.

* SS stripen bytte skepnad, som nämns ovan, kring årsskiftet 67/68. Bumble Bee stripen fanns också som tillval för icke SS Camaros fram till och med januari 1968, ett tillval som försvann samtidigt som den nya SS stripen dök upp. Från denna tidpunkt kunde icke SS Camaros beställas med en ny unik sidostripe som sträckte sig längs hela sidan, inte samma som den nya SS stripen. Nytt för 1968 var att när SS paketet beställdes kunde man välja att utelämna stripen helt.

1968 RS/SS 396 Coupé.

Standard växellåda för SS Camaro var en Saginaw 3-växlad manuell alternativt en Heavy Duty Borg Warner 3-växlad med 4-växlade Muncie lådor som ytterligare tillval, RPO M20 och M21. En Muncie RPO M22, så kallad ”Rock Crusher”, var ett nytt tillval men endast i kombination med RPO L78 och L89. På automatsidan kunde man bara beställa en 2-stegs Powerglide, RPO M35, i kombination med RPO L48 (SS350), till RPO L35 och L34 (SS396) fick man beställa TH400, RPO M40. RPO L78 och L89 kunde som tidigare bara beställas med manuell. Notera att skivbromsar fram fortfarande inte ingick som standard i något SS paket.

Rally Sport SS
En Camaro kunde även beställas med RS och SS paketen kombinerade, då ersattes alla RS och Rally Sport emblem med SS.

Z/28
RPO Z28. Special Performance Package. Kunde endast beställas till coupé och bestod av:
• 290 hp/302 V8, 11.0:1 kompression, special mekanisk kamaxel.
• 800 cfm Holley dubbelpump, högrest aluminium insug.
• ”Musse Pigg” toppar med 2.02/1.60 ventiler.
• Extra stor kylare med 5-bladig slirfläkt.
• Quick-ratio styrsnäcka.
• 15 x 6 tums Rally Wheels med kromring och centrumkopp.
• E70-15 däck med vit text.
• Stötfångarhorn bak.
• Kraftigare fjädrar och stötdämpare. Bladfjädrarna hade fyra blad per sida.
• 12-bult bakaxel, 8.875 tum dia. kronhjul.
• 3.73 bakaxelutväxling.
• Dubbelt avgassystem med en tvärgående ”deep-tone” ljuddämpare.
• 302 emblem på framskärmar, byttes i mars 1968 till Z/28 emblem.
• Två breda stripes över motorhuv och baklucka. Dessa stripes kunde även utelämnas.

Två obligatoriska tillval fanns; Muncie 4-växlad manuell, RPO M21, och servoskivbromsar (fram), RPO J52. Beställde man Z/28 paketet var man således tvungen att beställa de två ovanstående.

Frivilliga tillval som fanns var bland annat två olika Muncie 4-växlade lådor, RPO M20 och M22 (”Rock Crusher”), och spärrad differential (ingick faktiskt inte i Z/28 paketet). Utväxlingar fanns att få upp till 5.14, från och med 4.10 var det dock obligatoriskt med spärrad differential.

1968 Z28.

Annat kul som kunde beställas var Cowl Induction (tog friskluft genom uppskuret hål i torpedvägg ovanför värmepaket) och headers, dessa båda var fabrikstillval men precis som 1967 levererades de i bagageutrymmet. Cross-Ram insug kunde också beställas men var som tidigare inte något tillval från fabrik utan kunde bara beställas och monteras hos återförsäljaren som en reservdel. I de flesta fall var det racingteam som beställde Cross-Ram insugen då det var mycket dyra delar och insuget inte var heller inte konstruerat för att fungera under 3 000 rpm, dessutom upphörde den vanliga bilgarantin att gälla, som erbjöds av återförsäljaren, om Cross-Ram insuget monterades.

Liksom 1967 ingick inte mätarpaketet om man beställde en Z/28 utan fick beställas separat tillsammans med mittkonsolen. Z/28an kunde även kombineras med Style Trim eller Rally Sport paket.


© Camaro.nu

Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm