1983 Sport Coupé
Fortsättning på 1982 års succé.
I mars 1983 introducerades 5.0 liters H.O. motorn för Z28an, motorn var en del i det ”Mustang-beater-package” som Chevrolet hade tvingats ta fram, och hade en vassare kamaxel, luftrenare med dubbelsnorkel, kalibrerad Quadrajet förgasare, lättvikts svänghjul, elfläkt, grövre 2.75 tums avgassystem med en Corvette inspirerad katalysator. 5.0 liter H.O. dekal fanns på luftrenaren och motsvarande emblem baktill och på sidokjolarna fram. Standardutväxling var 3.73 och L69an kunde bara fås med den nya 5-växlade manuella lådan.
Den 5-växlade lådan var standard i Z28 och Berlinetta medan Sport Coupe fortfarande fick nöja sig med den 4-växlade som standard. 4-stegs automaten (700R4) gjorde också entre1983 och fanns som tillval till alla modeller, en Z28 med automat hade dock endast 4-stegaren att ”välja” mellan. 1983 var sista årsmodellen som Zan hade glasfiberhuv. För övrigt inga viktigare förändringar då 1982 var ett relativt kort modellår.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm