Camaro 1982

1982 Sport Coupé

Tredje generationen introducerades med följande innehåll: Sport Coupe, Berlinetta och Z28. Z28 valdes sedan till Pace Car för Indy 500, det 66e i ordningen den 30 maj 1982. Fem olika motorer fanns att välja mellan till Camaron. Basmotor var en L4 motor (LQ8) med 2-ports förgasare, det fanns även en annan fyra (LQ9) med bränsleinsprutad förgasare, nästa motor var en V6 (LC1) också den med 2-ports förgasare och på V8 sidan fanns två alternativ dels en med 4-porst förgasare (LG4) och dels en med dubbla bränsleinsprutade förgasare (LU5). Två olika växellådor fanns en 4-växlad manuell och en 3-stegs automat. Alla Camaros hade också skivbromsar fram.

Helt ny Camaro.

Camaro Sport Coupe hade LQ9 (LQ8 för export bilar) L4 motorn som standard men även LC1 V6an och LG4 V8an fanns som tillval. Den hade vanliga plåtfälgar med små navkapslar (Dog Dish modell) men heltäckande kapslar fanns som tillval. 14 x 7 femekrade Rally Wheels kunde även beställas.

Camaro Berlinetta hade LC1 V6an som standard med LG4 V8an som tillval. Till modellen hörde Berlinetta emblem i guldfärg på takstolpar, i fronten och på bakre stötfångaren. Vidare var lyktpottorna svartlackerade och bakljusglasen hade svart- och guldlackerade fält. Nedtill på karossen hade Berlinettan även en alldeles egen pinstriping. Alldeles egna 14 x 7 aluminiumfälgar hade den också, med Berlinetta centerkoppar. Mera standard var en deluxe tyginredning, bagageskydd och extra matta över bakre hjulhusen. Än mer ombonat var det tack vare extra karossisolering, mjukare fjädring och mätarpaket. Berlinetta hade också en alldeles egen ratt med emblem.

Camaro Z28 hade LG4 V8an som standard med LU5 V8an som tillval, den så kallade Cross Fire Injection motorn med de karakteristiska dubbla tvärställda förgasarna. Alla Z28or hade glasfiberhuv (SMC = Sheet Molded Compound) och de med LU5 motorn hade också funktionella insugsluckor baktill på huven. Z28ans front var unik då den saknade de tre horisontella lufthålen, däremot hade den en tredelad bakspoiler, frontspoiler samt sidokjolar. Alldeles ovanför spoiler- och kjolpaketet hade den av tvåfärgad stripe, lyktpottorna var svartmålade liksom fälten på bakljusen.

Standardfälg till Z28an var femekrade 15 x 7 aluminiumfälgar målade silver- eller guldfärg. Z28 emblem fanns på bakre stötfångaren och längst ner på framskärmarna på sidokjolen. 1982 års Z28 är lätt att skilja åt från en 83 och 84 års version eftersom den saknar bowtie emblem på bakre stötfångaren.

6 360 stycken Indy Pace Car replikor tillverkades och hade en unik lackering i silver och blått med en tillhörande lika unik stripe nedtill, tillsammans med Indy 500 dekaler på takstolpar och dörrar. Inredningen var även den unik med blått tyg/silver vinyl och röda stripes på Z28 standard aluminium ratten.


© Camaro.nu



Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm