1984 Sport Coupé
Efter två extremt framgångsrika år för Z28an hade Chevrolet nu satsat på Berlinettan. Till denna årsmodell får Berlinettan sin ökända “Star Wars” elektroniska instrumentbräda. Varvräknaren i form av ett stapeldiagram, digital hastighetsmätare, ”rörliga tavlor” med dels alla knappar och reglage inom räckhåll för fingertopparna (från rattgreppet) och dels en separat för radio/stereo alldeles framför växelspaken. I rattcentrum satt cruisecontrol funktionerna och taket fanns en speciell takkonsol. Den senare fanns också som tillval för Sport Coupe och Z28.
1984 Berlinetta ”Star Wars” bräda.
Z28ans CrossFire motor var nu borta och alla Camaros med manuell låda hade nu fått en hydraulisk koppling. L69 motorn kunde nu även fås med automat och alla automater var nu också 4-stegs. 1984 var sista årsmodellen med den intressanta tvånålade hastighetsmätaren, det vill säga mph och km/h skalorna var spegelvända mot varandra med varsin nål som visade hastigheten på respektive skala. Fiffigt.
Tidningen Road & Track valde ut Camaron som en av de tolv bästa bilarna i världen och tidningen Car & Driver valde Z28an som den USA-byggda bil med bäst väghållning. Ett speciellt ”Sarajevo Winter Olympics Package” (RPO 1A3). Bilarna var vita med röd/vit/blå stripes och Sarajevo ’84 dekaler.
82-84 Z28 = Gillad av alla.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm