1993 Sport Coupé
En ny och förfinad och något större! Camaro gör entré i januari 1993. Mycket arbete hade bland annat lagts ner på säkerheten, från att tidigare haft ett dåligt rykte avseende krocksäkerheten hade man nu fått till en Camaro med höga fina betyg vid krocktester. Bland annat hade den nu som standard dubbla krockkuddar och ABS bromsar samt kuggstångsstyrning, och på bekvämlighetssidan fanns tiltratt och färgade rutor som standard.

Prototyp ca 1990.
Vidare var nu även mätarpaketet standard på alla Camaros liksom H4 strålkastare, intervalltorkare, dubbla yttre sportbackspeglar, dubbla läslampor i inre backspegel samt extra skyddsmattor fram. De under tredje generationen så omåttligt populära tillvalet t-top, med flexande kaross till följd hade man nu löst genom att Coupé modellerna i grunden var konstruerade med speciell t-balk i taket, det vill säga t-top tillvalet var förberett och problemet med flexande kaross var borta.

Under skalet.
En integrerad spoiler/vinge bak fanns nu också på alla Camaros. Karossen bestod numer till stor del av olika komposit material och endast bakskärmar och huv var av plåt. Nytt för året var också att alla Camaros beställda med AC använde det nya ozonvänliga R-134 medlet i systemet. Notera att det denna årsmodell inte tillverkades några cabbar, endast coupéer.
Två modeller fanns: Standard Coupé och Z28 Coupé. En L32 (3.4 L) V6 på 160 hk satt i standard coupén medan Z28an hade den nya LT1an angiven till 275 hk. En variant som också fanns var den så kallad polisbilsversionen, RPO B4C, som saknade alla Z28 märkningar men som i praktiken var en sådan. $3,335 kostade paketet med manuell och $3,930 med automat.
Camaro Coupé, $13,339. Den hade 16 tums plåtfälgar med navkapsel men som tillval fanns 16 x 8 tums aluminiumfälgar tillsammans med 235/55-16 däck det vill säga samma som var standard på Z28an. Alla Camaros hade en elektroniskt begränsad toppfart på 174 km/h (108 mph), förutom de Z28or som beställdes med 245/50-16 Goodyear GS-C däck (RPO QLC) som kunde köras tills hastighetsmätaren tog slut och lite till. En Za som är beställd med dessa GS-C däck känns lättast igen på hastighetsmätaren som sträcker sig till 155 mph. Instrumenteringen hade gula markeringar medan elhissar och AC/Fläkt hade grå.
Följande färger fanns att välja mellan, till både Standard och Z28: Arctic White, Bright Red, Black, Dark Gray-Green Metallic, Purple Pearl Metallic och Medium Patriot Red. Till inredningen kunde man välja mellan: Medium Gray (ljusgrå), Graphite (mörkgrå) och Beige. Endast tyg fanns, inga inredningar i läder.
Camaro Z28 Coupé, $16,779.00. Bestod av en 275 hp/350 MFI (RPO LT1och
chassinummerkod P, åttonde tecknet från vänster) med en 6-växlad manuell Borg Warner låda som standard, mätarpaket med 115 mph hastighetsmätare *), 16 x 8 tums 5-eker aluminium fälgar med P235/55R-16 Touring däck, svartlackerade strålkastarfickor, Z28 emblem på bakpanel och på framskärmar, Bowtie emblem på bakpanel bredvid Z28 emblem, svartlackerade sportbackspeglar, svartlackerat tak, de Carbon gasstötdämpare och grövre krängningshämmare fram/bak, hårdare fjädrar fram och bak, ökad caster, ABS skivbromsar och diffspärr.
*) Elektroniskt maximerad toppfart till 108 mph = 174 km/h.

1993 Pace Car.
633 st Z28 Indy 500 Pace Car replikor, RPO B5A $995.00, tillverkades och alla hade en speciell
svart/vit lackering med en speciell 4-färgad stripe, fälgarna var vitlackerade, Indy 500 dekaler på
dörrar och bakre talkstolpar samt emblem på bakpanel och front, 155 mph hastighetsmätare,
P245/50ZR-16 Goodyear Eagle GS-C däck, läderklädd ratt, svart/vit tyginredning med stripes
matchande utsidan. Alla hade t-top och 4L60 automat, det finns några då minst en är tillverkad med 6 vxl manuell och bland de tidigt tillverkade finns ett mindre antal utan t-top.
Tillval
De flesta Camaros var extrautrustade med till exempel AC, centrallås, elhissar, elbackspeglar, farthållare, elöppnad baklucka, bakrutedefroster, dimljus och automat. Att många har extrautrustning beror på att de allra flesta beställdes med något av de färdiga utrustningspaket som fanns. Under 80-talet frångick Chevrolet successivt möjligheten att beställa separata tillval och man såg istället till så det fanns färdiga paket som innehöll ett antal olika tillval. Anledningen var dels för att få ner tillverkningskostnaden och dels för att förbättra kvaliteten på bilarna, hanteringen av färdiga tillvalspaket var så mycket effektivare.
Nu fanns det fortfarande möjlighet att beställa separata tillval. T-top var ett sådant men trots dess popularitet tillverkades endast 3 340 Camaros, av totalt 39 103 tillverkade ’93or, med detta helt enkelt beroende på kvalitetsproblem i början av tillverkningen. Cabbar tillverkades inte alls eftersom ASC inte riktigt hann med att färdigställa en konstruktion som uppfyllde alla säkerhets- och kvalitetskrav.
Z28an hade ju en del egna tillval som t ex RPO G92. Rear axle, performance som inkluderade lägre utväxling (högre numeriskt), KC4 (oljekylare), QLC däck och 155 mph hastighetsmätare, vilket också innebar att 108 mph toppfartsspärren bort. RPO QLC. P245/50ZR-16 high performance blackwall tires, kunde även beställas separat. 1LE paketet, ursprungligen framtaget i slutet på 80-talet för originalklassernas banracingkrig, kunde även beställas till denna nya generation och bestod i huvudsak av: hårdare fjädrar, kraftigare krängningshämmare och stötdämpare, hårdare bussningar, kraftigare bärarmar fram/bak, effektivare kylning och naturligtvis G92. AC, t-top eller annan extra utrustning kunde inte beställas med 1LE.
Polisen hade sina egna små favoriter i och med att B4C, polisbil, paketet kunde beställas för $3,335. Detta var i allt väsentligt Z28or som såg ut som en vanlig standard coupé.
Modell/Motor/Hk/Låda/Utväxling
Camaro Coupé/3.4 L V6/160 hk/5-vxl man/3.23
Camaro Coupé/3.4 L V6/160 hk/4-steg aut/3.23
Camaro Z28 Coupé/350 LT1/275 hk/6-vxl man/2.73 el. 3.23
Camaro Z28 Coupé/350 LT1/275 hk/4-steg aut/2.73 el. 3.23
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm