1973 Sport Coupé
Detta var första årsmodellen, av åren 70 - 73, som innehöll några större förändringar. De flesta av ändringarna berodde på allt hårdare krav från myndigheterna avseende säkerheten. Själva standardfronten såg fortfarande likadan ut, men den var kompletterad med två stora stötfångarhorn med gummiskydd, och innanför fanns det nya kraftigare fästen och extra förstärkningar samt ett stålrör bakom stötfångaren. Några nya tillbehör dök också upp, som inte funnits sedan 1969, och det var elektriska fönsterhissar samt "space-saver tire" det vill säga ett reservhjul som tog mindre plats med en medföljande flaska som användes för att blåsa upp däcket först när det behövde användas.
Inredningen hade blivit uppgraderad där baksätet blivit av med sina fjädrar vilka ersatts med formpressad skumgummi. Det tidigare extra tillbehöret sportratt var numera standard och mittkonsolen var helt omgjord samt att automaten fått en ny växelspak, den gamla "U-formade" modellen var ersatt med en spak med en knopp upptill. Trepunktsbälten fram var ju sedan 1972 standard fram och för 1973 var de kompletterade med varningslampa och summerton, för glömska förare och passagerare.
Standard coupén hade nu en 100 hk/250 kubiktums L6 (D) som standard, och till den en 3-växlad manuell låda eller alternativt trestegs automaten TH350. Standard V8 var en 115 hk/307 (F) och den hade samma växellådsalternativ som sexan. Den billigaste basmodellen med sexa och manuell kostade nu $2 732.70 medan motsvarande med V8 kostade $2 822.70. Powerglide automaten var borta och hästkrafterna hade sjunkit ytterligare. SS modellen var helt borta och därmed även big block alternativet.

RS Coupé.
Paket
RPO Z21. Style Trim Package, $56.00. Bestod av bilens färg på dörrhandtag (i form av färgmatchad tejp i försänkning), kromlister i ovankant på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och runt p-ljus, bakljus (runt ytterkanten var dock standard) samt backljus.
RPO Z22. Rally Sport, $118.00. Bestod av RPO Z21, uppflyttade (innanför strålkastarna) runda p-ljus med kromlist runt samt ornamentering, tvådelad svart grill med silverfärgade ytterkanter, kromlist runt grillens ytterkanter, två små stötfångare (så kallade bumperettes) på vardera sidan i fronten, gummiförlängning runt grillen, fäste för registreringsskylt under stötfångaren på passagerarsidan, dolda vindrutetorkare med vinklat blad på förarsidan och dessutom var torkarna 18 tum (standard 16 tum) och Rally Sport emblem på framskärmar (dessa emblem ersattes dock av Type LT eller Z28 om dessa tillval var beställda).
Kraftöverföring
RPO L48. 175 hp/Turbo Fire 350 (K), $102.00. Innehöll en mild hydraulkam, 4-ports Rochester förgasare och 8.5:1 i kompression. Kunde bara beställas inklusive servostyrning.
RPO L65. 145 hp/Turbo Fire 350 (H), $26.00. En 350 som hade samma innehåll som 307an (bas V8) med en mild hydralkam (mildare än 1971), 2-ports Rochester förgasare och 8.5:1 i kompression.
Standard på Type LT.
RPO M38. TurboHydramatic 350, $210.00. En trestegs automat som kunde beställas till standard V8an samt L65.
RPO M20. 4-speed Wide Range, $200.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda och kunde ej beställas till de två basmodellerna med L6 eller 307.
1973 Type LT Coupé
Camaro Type LT Coupé, $3 211.70. Detta var en ny grundmodell, Type LT (Luxury Touring) Coupé. LTn kan till att börja med urskiljas från övriga modeller genom att titta på det andra tecknet från vänster i chassinumret: S = LT och Q = övriga modeller. I modellen ingick: Interior Decor/Quiet Sound Group, Mätarpaket, Elektrisk klocka, Servo styrning, Sportbackspeglar, Dolda vindrutetorkare, Rally Wheels, fack i dörrsidor, deluxe inredning, svartlackerad tröskellåda, Type LT emblem på takstolpar och bakpanel samt mellan grill och strålkastare om inte Rally Sport paket beställts. TurboFire 145 hk/350 V8 L65. Till denna motor fanns en 4-växlad manuell växellåda som standard.

Type LT inredning.
Paket
RPO Z22. Rally Sport, $97.00, i kombination med Type LT. Bestod av RPO Z21 (bilens färg på dörrhandtag i form av färgmatchad tejp i försänkning, kromlister i ovankant på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och runt p-ljus, bakljus samt backljus), uppflyttade (innanför strålkastarna) runda p-ljus med kromlist runt samt ornamentering, tvådelad svart grill med silverfärgade ytterkanter, kromlist runt grillens ytterkanter, två små stötfångare (så kallade bumperettes) på vardera sidan i fronten, gummiförlängning runt grillen och fäste för registreringsskylt under stötfångaren på passagerarsidan.
Kraftöverföring
RPO L48. 175 hp/Turbo Fire 350 (K), $76.00. Innehöll en mild hydraulkam, 4-ports Rochester förgasare och 8.5:1 i kompression. Kunde bara beställas inklusive servostyrning.
RPO M38. TurboHydramatic 350, $210.00. En trestegs automat som kunde beställas till standard V8an samt L48.
RPO M20. 4-speed Wide Range, $200.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda.
1973 Z/28 Sport Coupé
Detta var året då många tyckte sig få sina farhågor om Zan besannade. Hästkrafterna var färre än någonsin, aluminium insuget, Holley förgasaren och den mekaniska kamaxeln var borta, ett öde som drabbat alla muskelbilar från "Motor City" vid den här tiden. Hästkrafterna var nu 245 stycken och detta tillsammans med gjutjärnsinsuget, de hydrauliska lyftarna (varvräknaren var nu röd från 6000 rpm) samt det faktum att man nu kunde beställa A/C till Zan kändes inte riktigt bra, en fördel var dock att priset kunnat sänkas, bland annat eftersom att motorn var billigare att tillverka. Med introduktionen av den nya grundmodellen Type LT kunde man nu också beställa en ny "top of the line" Camaro: 1973 RS Type LT Z/28!

1973 Z/28 med Z22, D80 & D88.
RPO Z28. Special Peformance Package, $598.05 ($502.05 med Type LT) (utöver $2 822.70 som var grundpriset för Sport Coupé med V8, utöver $3 211.70 för Type LT). bestod av en 245 hp/Turbo Fire 350 (T) med aluminium ventilkåpor med kylflänsar, kromat lock till luftrenare, yttre sportbackspeglar (vä justerbar från insidan, hö manuell), mätarpaket, servobromsar, 3.73 utväxling med diffspärr, större kylare, dubbelt avgassystem, svart grill, Z/28 emblem på framskärmar, i grill och på baklucka/bakspoiler (dekal), stötfångarhorn bak (om standardfront även stötfångarhorn fram), kraftigare motorfästen och startmotor, kraftigare fjädrar och krängningshämmare samt stötdämpare, speciella 15 x 7 fälgar med kromring, centrumkopp samt kromade hjulmuttrar, F60-15 däck med vit text.
Observera att liksom 1972 ingick inte längre spoilers i Z28 paketet, utan fick beställas separat om man ville ha det. Helt nytt var dock att inte heller de två breda stripsen ingick i paketet utan även dessa fick beställas separat. Helt nya tillval var bland annat: Air Conditioning, kunde bara beställas om Zan var beställd med TH400 automat, det vill säga kunde ej fås till manuell låda. Sport Stripes, $77.00 det vill säga de två breda stripsen över huv och baklucka, observera att man inte kunde beställa dessa till Zan i kombination med Type LT.
Kraftöverföring
RPO M40. TurboHydramatic 400, $297.00. En trestegs automat med högre stall speed, 2400-2600. Kunde bara fås till Z/28.
RPO M20. 4-speed Wide Range eller, RPO M21 4-speed Close Range var de två manuella alternativen. Båda var 4-växlad Muncie lådor och kostade $200.00.
På bakaxelsidan var det precis som tidigare år en 3.73 utväxling med den obligatoriska Positraction klumpen och en 4.10 utväxling fanns som tillval.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm