Camaro 1977

1977 Sport Coupé

Detta var första årsmodellen av Camaro som sålde mer än konkurrenten Mustang, vilket var ett tecken på att Chevrolet trots allt lyckats bra med utvecklingen och anpassningen av Camaron till de förutsättningar som plötsligt börjat gälla under mitten av 70-talet. Lite nyheter fanns det även om det inte direkt syntes så mycket. Intervalltorkare dök upp som option för första gången medan dolda torkare nu blivit standard, tidigare ett tillval, liksom radialdäck med svart sida också blivit standard. Vidare hade man gjort om mekanismen för backväxeln på de 4-växlade manuella lådorna på så vis att man flyttat växelläget till att föras bakåt istället. Man ansåg att det var en naturligare rörelse eftersom man ju samtidigt skulle lyfta spaken. I Kalifornien behövde man inte bry sig om detta eftersom man inte kunde få några 4-växlade lådor där, inte 3-växlade manuella heller.

1977 Z28.

I februari 1977 hände det något. Z28 (utan snedstreck nu) var tillbaka och den var efterlängtad. Modellen var nu inte längre i grunden ett motortillval (med tillbehör) utan Zan var istället en egen modell precis som Sport Coupé och Type LT. Z28:an kunde alltså inte kombineras med Type LT och inte heller få Rally Sport paketet, den klarade sig ändå eftersom modellen bestod av så mycket extra utrustning. En nyhet för Type LT var att den för första gången hade en L6 som standard motor. Och på tal om motorer så var detta första årsmodellen när de Kaliforniska avgasreningskraven på allvar började märkas bland de olika motoralternativen, och även för växellådor.

En standard coupé hade en RPO L22 (D) 110 hk/250 kubiktums L6 som standard (90 hk i Kalifornien), och till den en 3 växlad manuell (ej i Kalifornien) eller alternativt 3-stegs automaten TurboHydramatic350. Basmodellen (det fanns inte längre någon basmodell med V8) med sexa och manuell kostade $4 113. Den genomsnittliga prisökningen var knappt 9% jämfört med 1976.

Paket
RPO Z21. Style Trim Group, $61.00. Bestod av tejp, i samma färg som bilen, som monterades på dörrhandtag, kromlister i ovankant på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och mitt över p-ljusglas.

RPO Z54. Interior Decor/Quiet Sound Group, $57.00. Bestod av belysning i handskfack och extra mätarbelysning, läderimitation på instrumentbräda, extra ljudisolering på undersida av motorhuv och i motorrum samt innanför inredningen. Detta paket ingick i Type LT.

RPO Z85. Rally Sport Package, $281.00 ($186.00 för Type LT). Bestod av mattsvartlackerad motorhuv, frontplåt, grill, strålkastarsargar, ovansidan på framskärmar, främre delen av taket, övre delen på dörrar, bakpanel och fördjupningen för bakre registreringsskylt. En tre-färgad stripe som åtskiljer de mattsvartlackerade delarna från bilens huvudfärg. Tre-färgade Rally Sport dekaler på framskärmar och baklucka. Sportbackspeglar och Rally Wheels 14 x 7 hörde också till paketet om det beställdes för en standard coupé, Type LT hade redan dessa tillbehör. Heltäckande navkapslar och vinyltak kunde inte kombineras med Rally Sport.

Ovan nämnda delar, med egna RPO, i paketen kunde beställas separat.

Kraftöverföring
RPO LG3. 145 hp(135 hp i Kalifornien) /Turbo Fire 305 (U), $120.00. Denna 305 med 2-ports förgasare var ett tillval även för Type LT. OBS, LG3 motorn kunde inte beställas med 4-växlad manuell RPO M20 (se nedan), utan bara med 3-växlad manuell alternativt M38 3-stegs automat.

RPO LM1. 170 hp (160 hp i Kalifornien)/Turbo Fire 350 (L), $210.00. Denna 350 med 4-ports förgasare var ett option även för Type LT.

RPO M38. TurboHydramatic 350, $282.00. En trestegs automat som kunde beställas till standard V8an, LG3 men också till LM1. Kunde också beställas L6. Denna automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.

RPO M20. 4-speed Wide Range, $252.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som bara kunde beställas tillsammans med LM1. I Kalifornien fanns endast M38 som växellådsalternativ.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 2.73 för L6 och LG3 V8an vilka hade 3.08 som prestanda alternativ, medan LM1an hade en 3.08 som standard och 3.73 som prestanda utväxling om M20 beställts. Om TH350 automat beställts fick man en 2.73 utväxling som standard till L6 medan LG3 och LM1 hade 2.56, vidare hade L6 samt LM1 en 3.08 som prestanda utväxling. RPO G80. Positraction, $54.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.56, 2.73 och 3.08.

1977 Type LT Coupé

Type LT.

LTn hade nu för första gången en L6 som basmotor, men hade för övrigt inte gjort något som helst avkall på vad gäller lyx attributen. Populariteten var det inget fel på heller, med rekordförsäljning som följd för modellen.

Camaro Type LT Coupé, $4 478.45. LTn urskiljs från övriga modeller genom att titta på det andra tecknet från vänster i chassinumret: S = LT och Q = övriga modeller. I Type LT ingick: Interior Decor/Quiet Sound Group, Dubbla signalhorn, Mätarpaket, Elektrisk klocka, Servostyrning, Servobromsar, Sportbackspeglar, Dolda vindrutetorkare, Rally Wheels 14 x 7, radialdäck, aluminiumplåt mellan bakljus, färgmatchad ratt/rattstång/instrumentbräda, fack i dörrsidor, skålade framstolar, klädsel i tyg eller tyg/vinyl, svartlackerad tröskellåda, kromlist runt grill och rakt över p-ljusglas samt Type LT emblem på takstolpar och bakpanel. TurboThrift 110 hk (90 hk i Kalifornien)/250 L6. Till denna motor fanns en 3-växlad manuell växellåda som standard (3-stegs automat, M38, i Kalifornien).

Kraftöverföring
RPO LG3. 145 hp(135 hp i Kalifornien) /Turbo Fire 305 (U), $120.00. LG3 motorn kunde inte beställas med 4-växlad manuell, M20, utan bara med 3-växlad manuell alternativt M38 3-stegs automat.

RPO LM1. 170 hp (160 hp i Kalifornien)/Turbo Fire 350 (L), $210.00.

RPO M38. TurboHydramatic 350, $282.00. En trestegs automat som kunde beställas till standard V8an, LG3 men också LM1. Kunde även beställas till L6. Denna automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.

RPO M20. 4-speed Wide Range, $252.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som bara kunde beställas tillsammans med LM1. I Kalifornien fanns endast M38 som växellådsalternativ.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 2.73 för L6 och LG3 V8an vilka hade 3.08 som prestanda alternativ, medan LM1an hade en 3.08 som standard och 3.73 som prestanda utväxling om M20 beställts. Om TH350 automat beställts fick man en 2.73 utväxling som standard till L6 medan LG3 och LM1 hade 2.56, vidare hade L6 samt LM1 en 3.08 som prestanda utväxling. RPO G80. Positraction, $54.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.56, 2.73 och 3.08.

1977 Z/28 Sport Coupé
Så var den äntligen tillbaka. På Chicago Auto Show i februari 1977 var det världspremiär och den var efterlängtad av i princip alla. Nu var den tillbaka som en egen modell, inte som tidigare ett option som man beställde, och även om likheterna fanns där så var det en lite annorlunda Z28 (utan snedstreck) som kommit tillbaka.

1977 Z28 bestod av...

Tyngden låg nu på chassikomponenterna, och dekor, med kraftigare fjädrar/krängningshämmare/stötdämpare medan dekoren bestod av att många detaljer var lackerade i samma färg som bilen och delar som grill och lister var svartlackerade. Vidare så användes en huvdekal och stripes längs hjulhuskanter och tröskellådor samt Z28 emblem och dekaler. Zan var som sagt en egen modell nu och kunde därför heller inte kombineras med Type LT eller utrustas med Rally Sport paketet.

Camaro Z28 Sport Coupé, $5 170.06. Bestod av en 185 hk (160 hk i Kalifornien)/TurboFire 350 RPO LM1 (L) med en 4-växlad manuell (så kallad Close Ratio) Borg Warner låda som standard bakom, och till den en extra kraftig 11 tum koppling. 3.73 utväxling i bakaxel med manuell eller med automat användes en 3.42. Dubbelt avgassystem med dubbla ljuddämpare. Servoskivbromsar. Servostyrning med snabbare utväxling. Hårdare fjädrar. Kraftigare krängningshämmare fram/bak. Hårdare stötdämpare. Hårdare bussningar i fram- och bakvagn. GR70 x 15 radialdäck med vit text. Speciella 15 x 7 fälgar (lackerade i bilens färg) med kromring, centrumkopp samt kromade hjulmuttrar. Mätarpaket. Fram- och bakspoiler. fälgar/stötfångare/spoilers/sportbackspeglar i samma färg som bilen och grill/bakpanel/strålkastar- och bakljussargar/tröskellådor/kromlister/ var svartlackerade. Vidare så användes en huvdekal för att simulera ett scoop och stripes längs hjulhuskanter och tröskellådor samt Z28 emblem (i grill)och dekaler (framskärmar och baklucka/spoiler).

Z28an hade mer hästkrafter, 185 mot 170, i sin LM1 motor berodde främst på att ett dubbelt avgassystem användes men i Californien var detta inte godkänt så man fick där nöja sig med 160 hk även för Zan.

Kraftöverföring
RPO M38. TurboHydramatic 350, $282.00. En trestegs automat var ända alternativet till den 4-växlade Borg Warner låda som kom som standard. Denna automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.73 för Zan och dess LM1a. Om M38 automat beställts fick man en 3.42, i Kalifornien var det möjligen så att även 2.56 samt 3.08 var alternativ eftersom den svagare LM1 versionen ju användes där. RPO G80. Positraction, $54.00. Spärrad differential kunde fås till båda utväxlingarna, det vill säga 3.42 och 3.73.


© Camaro.nu



Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm