Camaro 1972

1972 Sport Coupé

Sport Coupé.

Camaron var i stort sett oförändrad jämfört med 1971. En tydlig förändring var dock att standard grillen fått ett större rutmönster och vidare så hade man tagit fram tio nya inredningsfärger samt nya dörrsidor vilka hade fack nedtill plus ett särskilt fack för mynt. Ytterligare säkerhetsaspekter hade påverkat inredningen och under modellåret införde man trepunkts bälten som standard. Färgerna på vinyltaken var nu sju till antalet plus att de även hade en ny "wet look". De manuella växellådorna hade numera en ny finess, för att lägga i backväxeln behövde man trycka ner växelspaken.

En inte helt oväsentlig faktor var den mycket långa strejk som drabbade Norwood fabriken (Los Angeles fabriken i Van Nuys tillverkade inga Camaros detta år) från april 1972 ända till modellårets slut. Ungefär 1 100 Camaros, i varierande färdig status, blev stående på de olika löpande banden och alla fick skrotas eftersom det skulle bli dyrare att bygga om dem för att passa 1973 års säkerhetsstandards.

Hästkrafterna hade sjunkit ytterligare, för ytterligare anpassning till allt hårdare miljökrav och Chevrolet hade nu helt och hållet gått över till att bara ange effekten i SAE net. En intressant nyhet var det faktum att priserna faktiskt sjunkit sedan årsmodellen före beroende på att skatterna sänkts (tacka Nixon för det).

Från och med 1972 års modell kunde man också med hjälp av femte tecknet i chassinumret utläsa vilken motor som var originalmonterad i bilen, vidare i artikeln kommer därför varje motoralternativ indikeras av en bokstav inom parentes. En standard coupé hade nu, liksom 1971, en 110 hk/250 (D) kubiktums L6 som standard, och till den en 3-växlad manuell eller alternativt 2-stegs automaten Powerglide. Standard V8 var en 130 hk/307 (F), och till den kom också en 3-växlad manuell men med två olika automatlåde alternativ, antingen en Powerglide eller en TH350.

Den billigaste basmodellen med sexa och manuell kostade nu $2 729.70 medan motsvarande med V8 gick på $2 819.70. I Kalifornien kostade basmodellen med V8 $26.00 mer, det vill säga $2 845.70, beroende på att 307an inte klarade avgasutsläppskraven vilket däremot RPO L65, 165 hk/350 (H), gjorde och var därför bas V8 där. En minskning med ca $28 från 1971 och många av de extra tillbehören hade också fått reducerade priser.

Paket
RPO Z21. Style Trim Package, $56.00. Bestod av bilens färg på dörrhandtag (i form av färgmatchad tejp i försänkning), kromlister i ovankant på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och runt p-ljus, bakljus (runt ytterkanten var dock standard) samt backljus.

RPO Z22. Rally Sport, $118.00. Bestod av RPO Z21, uppflyttade (innanför strålkastarna) runda p-ljus med kromlist runt samt ornamentering, tvådelad svart grill med silverfärgade ytterkanter, kromlist runt grillens ytterkanter, två små stötfångare (så kallade bumperettes) på vardera sidan i fronten, gummiförlängning runt grillen, fäste för registreringsskylt under stötfångaren på passagerarsidan, dolda vindrutetorkare med vinklat blad på förarsidan och dessutom var torkarna 18 tum (standard 16 tum) och Rally Sport emblem på framskärmar (dessa emblem ersattes dock av SS eller Z28 om dessa tillval var beställda).

RS Coupé.

Kraftöverföring
Innehållet i respektive RPO är detsamma som tidigare år, om inte annat anges.

RPO L65. 165 hp/Turbo Fire 350 (H), $26.00. En 350 som hade samma innehåll som 307an (bas V8) med en mild hydralkam, 2-ports Rochester förgasare och 8.5:1 i kompression.

RPO M35. Powerglide, $174.00. En två-stegs automat som bara kunde beställas till standard motorerna, d v s sexan eller 307an. Alternativet var en RPO M38. TurboHydramatic 350, $210.00. En trestegs automat som kunde beställas till standard V8an samt L65 (även L48=SS350).

RPO M20. 4-speed Wide Range, $200.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda (OBS ej Muncie) som bara kunde fås tillsammans med L65.

Utväxlingar till bakaxeln var 3.08 med manuell låda och 2.73 med automat. Bakaxlarna som användes var de sedan 1971 helt nya 10-bultade. Spärrad differential fanns i vanlig ordning att beställa som RPO G80. Positraction, $45.00.

1972 SS Coupé
Modellen finns fortfarande kvar men den hade börjat sälja lite sämre under 1971. Ytterligare anpassningar för avgasutsläppen hade gjorts och effekten hade sjunkit ytterligare och effekten anges nu bara enligt en nya SAE net metoden.

RPO Z27. Camaro Super Sport, $306.35 (utöver $2 819.70 som var grundpriset för en Sport Coupé med V8). Bestod av 200 hp/Turbo Fire 350 RPO L48 (K), kromade ventilkåpor och lock på luftrenare, dubbelt avgassystem, servobromsar, sportbackspegel på förarsidan (justerbar från insidan), särskild huvisolering, 350 emblem på framskärmar, grill och rattcentrum, F70-14 däck med vit text och 14 x 7 tums fälgar, svart grill, Hide-A-Way torkare, speciella krängningshämmare och stötdämpare (se RPO F41), kraftigare motorfästen och startmotor. 4-växlad manuell var standard med 3-stegs automat, TH350, som alternativ.

Här kan man notera att RPO Z27 kostade $26.00 mindre i Californien, det vill säga s $280.35. Detta beroende på att bas V8an i den staten var RPO L65 (se ovan under 1972 Sport Coupé) vilket innebär att grundpriset för basmodellen var lika mycket högre, $26.00, som RPO Z27 i Californien var lägre, det vill säga totalpriset var detsamma som i alla andra stater.

SS/RS med D80.

RPO LS3. 240 hp/Turbo Jet 396, $96.00. Bestod av en 240 hk big block på 402 kubiktum (U), RPO Z27 förutom 396 emblem, kraftigare fjädrar, krängningshämmare fram/bak samt motorfästen. Bakpanelen var svartmålad. På växellådssidan fanns det två olika 4-växlade manuella att välja mellan och dessutom kunde man få en trestegs automat form av en TH400. Nytt för året var att detta motoralternativ ej längre gick att köpa i Kalifornien eftersom motorn inte klarade kraven för avgasutsläpp.

Kraftöverföring
RPO M38. TurboHydramatic 350, $210.00. Kunde bara fås till SS350, inte SS396. Samma typ av trestegs automat som fanns till standard V8an och L65. Vidare fanns RPO M40 TurboHydramatic 400, $231.00. En trestegs automat för "heavy duty" applikationer, det vill säga för motorer med lite extra hästkrafter och som behöver jobba lite extra hårt. Kunde bara fås till SS396.

RPO M20. 4-speed Wide Range, $200.00. Detta var en 4-växlad Muncie låda (OBS ej samma som standard Sport Coupé eller med L65, vilka använde Saginaw lådor) och kunde fås till både SS350 och SS396. Ytterligare ett manuellt alternativ fanns med RPO M21 4-speed Close Range, $200.00. Detta var också en 4-växlad Muncie låda som bara kunde fås till SS396. Värt att notera är att SS350 modellerna från och med december 1971 fick Muncie lådan ersatt av en Saginaw låda, det vill säga samma som användes i standard modellerna med V8.

Utväxlingar till bakaxeln för SS350 var 3.42 med manuell låda och 3.08 med automat medan SS396 använde 3.42 oavsett växellåda. Diffspärr var inte så vanligt på SS som man kanske kan tro och det finns inga uppgifter på exakt hur många heller. Bakaxlarna som användes var de sedan 1971 helt nya 10-bultade. Som extra tillval fanns RPO G80 Positraction $45.00.

1972 Z/28 Sport Coupé
Z28an använde fortfarande 9.0:1 i kompression för LT1an med aluminium insug och Holley 4-ports förgasare, tillsammans med en mekanisk kam. Rödmarkeringen låg på 6500 varv, samma varvräknare användes 1970-72, och LT1ans effekt angavs nu till 255 hk.

RPO Z28. Special Performance Package, $769.15 (utöver $2 819.70 som var grundpriset för en Sport Coupé med V8). Bestod av en 255 hp/Turbo Fire 350 (T) med aluminium ventilkåpor med kylflänsar, kromat lock till luftrenare, yttre sportbackspeglar (vä justerbar från insidan, hö manuell), mätarpaket, servobromsar, 3.73 utväxling med diffspärr, större kylare, dubbelt avgassystem, svart grill, Z28 emblem på framskärmar, i grill på baklucka/bakspoiler (dekal), stötfångarhorn bak (om standardfront även stötfångarhorn fram), kraftigare motorfästen och startmotor, kraftigare fjädrar och krängningshämmare samt stötdämpare, speciella 15 x 7 fälgar med kromring, centrumkopp samt kromade hjulmuttrar, F60-15 däck med vit text, två breda stripes över motorhuv och baklucka, och man kunde välja mellan svarta och vita stripes utom när vinyltak beställdes i svart eller vitt då färgmatchning var ett måste.

Z/28.

Några detaljer att notera är att Hurst växelspaken inte längre ingick, och att fram-/bakspoiler inte längre ingick i Z28 paketet utan de var ett separat tillval och den låga bakspoilern fanns inte alls längre. RPO D80. Fram- och bakspoiler, $77.00. Bestod av den höga tredelade bakspoilern samt framspoiler, vilken skeppades löst från fabriken (för att undvika på- och avlastningsskador) för att monteras av återförsäljaren. RPO DX3. Stripe delete. - $00.00. Ett helt nytt tillval som innebar att man beställde sin Z/28 utan de två breda stripen över huv och baklucka, vilket innebar att priset för RPO Z28 reducerades.

Kraftöverföring
Innehållet i respektive RPO är detsamma som tidigare år, om inte annat anges

RPO M40. TurboHydramatic 400, $297.00. En trestegs automat av samma typ som användes till SS396, men som bland annat hade en annan turbin med högre stall speed, 2400-2600. Denna variant på TH400 kunde bara fås till Z/28.

RPO M20. 4-speed Wide Range, $200.00. Detta var en 4-växlad Muncie låda, samma som användes till SS350 och SS396. Två andra manuella alternativ fanns dels en RPO M21 4-speed Close Range för $200.00, vilken också var en 4-växlad Muncie låda och dels en RPO M22 4-speed HD Close Range för $231.00. Detta var en "heavy duty" 4-växlad manuell Muncie låda, växlad precis som RPO M21, men med den skillnaden att dreven var mer rakt skurna för att klara av större påfrestningar. M22 kunde endast fås till Z/28 detta år.

På bakaxelsidan var det den sedan 1971 nya 10-bultade axeln som gällde, och det var alltid 3.73 utväxling med den obligatoriska Positraction klumpen, RPO G80. Dock kunde man även beställa 4.10 utväxling.


© Camaro.nu



Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm