1989 Sport coupé
Camaro Sport Coupe försvann och ersattes av en RS modell (det vill säga detta var detsamma som en standard Sport Coupe men med ett bättre namn). RS kunde fås med L03 V8an, till skillnad mot den Californien variant som fanns 1987-88 och bara kunde fås med V6. Alla Camaros hade nu skulderbälten bak och det sedan 1986 för Corvette så framgångsrika Pass-Key tändningslåssystemet var nu standard på alla Camaros.
15 x 7 IROC-Z standardfälgen var omgjord och såg nu ut precis som 16 x 8 fälgen. P245/50ZR-16 däck ersatte de tidigare P245/50VR-16 på IROC-Zan när den beställdes med 16 tums fälgar. TPI motorerna hade förbättrade injektorer samt en del andra detaljer. IROCs med skivor runtom (J65) fick större bromsar bak, från 10,5 till 11.65 tum tillsammans med Australien byggda PBR aluminium ok, även p-bromsfunktionen var förbättrad. Skivorna fram var fortfarande 10,5 tum med Delco-Moraine ok.
1989 1LE.
1989 års G92 paket såg lite annorlunda ut:
- Dubbelt avgassystem med dubbla katalysatorer, 10 hk extra (N10)
- 16 x 8 tums fälgar (N96)
- P245/50ZR-16 Goodyear Gatorback däck (QLC)’
- Diffspärr (G80)
- Skivbromsar bak (J65)
- Oljekylare (KC4)
G92 och J65 gick inte längre att beställa till IROC-Z cab inte heller till en IROC-Z med LB9 och automat. 1LE ”Showroom Stock Racing” paketet hade nu blivit något mer känt och kunde beställas på följande sätt:
- IROC-Z basnivå 1 med 5.0 TPI motor med 5-växlad manuell eller 5.7 TPI med automat
- G92 paket (305/3.45, 350/3.27) med tillhörande utrustning
- AC delete = C41 vanlig kupéfläkt
Vidare bestod 1LE paketet av följande delar:
- Borttag av dimljus
- Aluminiumkardan (JG1)
- Dubbelt avgassystem med dubbla katalysatorer, 10 hk extra (N10)
- Specialkalibrerade stötdämpare
- Aluminiumreservhjul med litet däck (N64)
- Större skivbromsar fram (11.86 tum) med Girlock PBR aluminium ok och dubbla kolvar
- Special bensintank (skvalpplåtar) och pickup
111 1LEs tillverkade.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm