1970 Sport Coupé
Den nya karossen hade "fastback" design, fanns överhuvudtaget ej som cab, och hade en tydligt markerad grill, slimmade stötfångare, infällda dörrhandtag, betydligt bredare dörrar och en annan uppenbar nyhet var att de små bakre sidorutorna nu var borta.
Sport Coupé.
Konstruktionen av karossen hade förbättrats där bl a övre karossdelarna hade förstärkts, inklusive taket, och i dörrarna fanns skyddande balkar. Den inre backspegeln var numer limmad på insidan av vindrutan och radioantennen var monterad inuti vindrutan. Instrumenteringen var nu också koncentrerad till själva instrumentbrädan, d v s mittkonsolen hade inte längre några extra instrument. Skivbromsar fram var nu standard.
Standard motor var en 155 hk/250 kubiktums rak sexa (kom standard med 3 växlad manuell eller med 2-stegs Powerglide), och standard V8 var en 307 på 200 hk (kom standard med 3 växlad manuell eller med 2-stegs Powerglide eller 3-stegs TH350). $2 749 kostade den billigaste bas modellen med sexa, medan motsvarande med V8 kostade $2 839. Till denna basmodell kunde man sedan beställa olika komfortpaket och utsmyckningar samt olika motorer, nedan följer några urval.
Paket
RPO Z21. Style Trim Package, $52 70. Bestod av bilens färg i dörrhandtag, kromlister i ovankant på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant av dörrar, lister fanns också runt p-ljus, bakljus (runt ytterkanten var dock standard) och backljus.
RS Coupé.
RPO Z22. Rally Sport, $168.55. Bestod av Style Trim Package (se RPO Z21 ovan), uppflyttade (innanför strålkastarna) runda p-ljus med kromlist runt samt ornamentering, tvådelad svartmålad grill med silverfärgade ytterkanter, kromlist runt grillens ytterkanter, två små stötfångare på vardera sidan i fronten, gummiförlängning runt grillen, fäste för registreringsskylt under stötfångare på passagerarsidan, dolda vindrutetorkare med vinklat blad på förarsidan och dessutom var torkarna 18 tum (standard 16 tum) och Rally Sport emblem på framskärmar.
Kraftöverföring
RPO L65. 250 hp/Turbo Fire 350, $31.60. En 350 som innehöll i stort sett samma delar som standard V8an (200 hp/Turbo Fire 307) med en mild hydralkam, 2-ports Rochester förgasare och 9.0 i kompression.
RPO M35. Powerglide, $174.25. En 2-stegs automat som kunde bara kunde beställas till standard motorerna eller en RPO M38, TurboHydramatic 350, $200.65. En 3-stegs automat som kunde beställas till standard V8an samt RPO L65 (även SS350).
RPO M20. 4-speed Wide Range, $205.95. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda (OBS, ej Muncie) som bara kunde fås tillsammans med RPO L65, medan standard motorerna bara hade en 3-växlad manuell Saginaw låda som alternativ.
Utväxlingar till bakaxeln var 3.36 med manuell låda och RPO L65 (3.08 om det var standard L6 eller standard V8) och 2.73 med automat (samma för standard motorerna). Bakaxlarna som användes var 10-bultade, det vill säga den som lätt känns igen på bakaxelkåpan som sitter med 10 bultar (OBS, ej samma som användes från och med 1971 till 1981), och hade en kronhjulsdiameter på 8.20 tum. 12-bultade (känns igen på de 12 bultar som håller kåpan) axlar kunde beställas även till standard modeller, om man nu ville ha en starkare bakaxel (8.875 tum diameter på kronhjulet). Spärrad differential kunde fås till alla modeller, axlar och utväxlingar.
1970 SS Coupé
Den berömda SS modellen fanns fortfarande kvar när 2a generationen av Camaro presenterades. Många undrade om den skulle kunna matcha populariteten från den 1a generationen, SS Camaro hade ju också varit Pace Car på Indy både 1967 och 1969.
SS/RS Coupé.
1970 var den speciella SS huven borta, alla Camaro modeller hade nu samma huv. SS stripen var även den borta, och inte heller hade SS några egna fälgar. De här sakerna gjorde att det var svårt att på håll urskilja en SS från resten. En detalj som dock fanns kvar från första generationen var den svartmålade bakpanelen på SS396 modellerna. SS Camaron fanns i olika versioner och de olika paketen såg ut enligt följande:
RPO Z27. Camaro Super Sport, $289.65 (utöver $2 839 som var grundpriset för Sport Coupé med V8). Bestod av 300 hp/Turbo Fire 350 (RPO L48), servobromsar, särskild huvisolering, 350 emblem på framskärmar, SS emblem på framskärmar, grill och rattcentrum, F70-14 däck med vit text, 14 x 7 tums fälgar, svartmålad grill, Hide-a-Way torkare, speciella fjädrar, krängningshämmare och stötdämpare. 4 växlad manuell var standard och som alternativ fanns 3-stegs automat, TH350.
RPO L34. 350 hp/Turbo Jet 396, $152.75. Bestod av en 350 hk big block på 402 kubiktum (den kallades bara för 396 bl a av marknadsföringsskäl), RPO Z27 med 396 emblem, kraftigare fjädrar, stötdämpare, motorfästen och de nedre kulbultarna i framvagnen. Bakpanelen var också svartmålad. På växellådssidan fanns det två olika 4 växlade manuella att välja mellan och 3-stegs automaten var den större TH400 enda alternativet.
RPO L78. 375 hp/Turbo Jet 396, $385.59. Bestod av RPO L34, förutom 375 hk 402 big block och andra fjädrar samt stötdämpare. Positraction till bakaxeln var ett krav.
SS Camaro med LS6 då? D v s 450 hk/454, fanns det? Utan att gå in på en massa detaljer så kan man kortfattat beskriva det så här: Vissa ingenjörer hos Chevrolet ville att LS6 skulle vara ett alternativ för SS Camaro men det svåra var att övertyga ledningen, av olika skäl. I princip ända fram till en vecka innan försäljningen av '70orna började fanns motorn med på modellprogrammet, men i sista stund ströks den och LS6an kom aldrig att finnas tillgänglig för allmänheten. Det finns förvisso rykten som gör gällande att Chevrolet hade byggt en handfull prototyper med denna motor, men det finns ingen dokumentation som anger att LS6 Camaros funnits till salu.
Kraftöverföring
RPO M35. Powerglide, $174.25. Samma typ av 2-stegs automat som fanns till standard Sport Coupé (dock ej med L65). Kunde bara fås till SS350, inte SS396.
RPO M38. TurboHydramatic 350, $200.65. Samma typ av 3-stegs automat som fanns till standard V8an och med L65, kunde bara fås till SS350. RPO M40 TurboHydramatic 400, $221.80. En 3-stegs automat för "heavy duty" applikationer, d v s för motorer med lite extra hästkrafter. Kunde bara fås till SS396.
RPO M20. 4-speed Wide Range, $ 205.95. Detta var en 4-växlad manuell Muncie låda (OBS, ej samma som standard Sport Coupé som använde Saginaw) som kunde fås till SS350 och SS396. Alternativt en RPO M21 4-speed Close Range, $205.95. Detta var en 4-växlad manuell Muncie låda och kunde fås till SS396 eller så beställdes en RPO M22 4-speed HD Close Range, $232.35. Detta var en "heavy duty" 4-växlad manuell Muncie låda. Växlad precis som RPO M21 men med den skillnaden att dreven var mer rakt skurna för att klara av större påfrestningar, och det är dessa drev som gör att lådan ger ifrån sig en del oljud och därav också benämningen "rock crusher". Kunde bara fås till SS396 med L78.
På bakaxelsidan var det bara 12-bultade axlar som gällde för SS Camaro. SS350 använde 3.31 utväxling tillsamman med manuell låda och 3.07 tillsamman med automat, medan SS396 med L34 alltid använde 3.31 i bakaxeln oavsett växellåda. SS396 med L78 hade oftast 3.73 eller 4.10 utväxlingar, och alltid spärrad differential (Positraction RPO G80).
1970 Z/28 Sport Coupé
Z/28.
Efter tre år med den högvarviga 302an var det dags för en ny motor i Z/28an. Inom Trans-Am racing serien tillät SCCA från och med 1970 års säsong att man strokade ner motorerna, d v s man kunde använda en större motor i gatversionen men man hade kvar 305 kubiktum som maxstorlek i tävlingssammanhang. Chevrolet använde sig då av den för Corvetten nya LT1 motorn, mer hästkrafter och vridmoment samt mer volym, 48 kubiktum. För första gången kunde man nu också få en Z/28 med automat, en TH400 med en stall speed på 2400-2600, och det var för att man hade en lite mildare kamaxel, 48 extra kubik, en lite mindre temperamentsfull motor, allt anpassat till kunderna som efterfrågade lite mer lättkörda Zor.
RPO Z28. Special Performance Package, $572.95 (utöver $2 839 som var grundpriset för en Sport Coupé med V8). Bestod av 360 hp/Turbo Fire 350, svartmålad grill med kromlist runt ytterkanten, två breda stripes över motorhuv och baklucka, bakspoiler, Z/28 emblem på framskärmar, bakspoiler och i grillen, stötfångarhorn bak, speciella 15 x 7 fälgar med kromring, centrumkopp och kromade hjulmuttrar, F60-15 däck med vit text, krängningshämmare fram och bak av kraftigare modell, kraftigare fjädrar och stötdämpare, särskild huvisolering, blanka motordelar, kraftigare kylare och dubbelt avgassystem med kromade slutrör. När det gäller RPO D80 så kunde man från slutet av april beställa sin Z28 med den nya bakspoilern som var tredelad och betydligt högre, men samma RPO D80 användes.
Kraftöverföring
RPO M40. TurboHydramatic 400, $290.40. En 3-stegs automat av samma typ som används till SS396, men som bl a hade en annan turbin med högre stall speed på 2400-2600. Denna variant på TH400 kunde bara fås till Z/28.
RPO M20, M21 och M22. Se SS avsnittet ovan. Alla dessa tre växellådor kunde fås till Zan.
Endast 12-bultade bakaxlar användes och det var 3.73 utväxlingar med den obligatoriska Positraction klumpen, RPO G80.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm