Camaro 1978

1978 Sport Coupé

Den största nyheten var fronten och bakpartiet som nu var av ny design och tillverkade i ett mjukt gummimaterial. Innanför fanns dock riktiga stötfångare, det vill säga stötupptagande zoner, och försänkningarna för strålkastare och parkeringsljus/blinkers ändrades något, speciellt de senare som nu var rektangulära. Bakljusen var helt nya, större och trefärgade med backljus innerst och blinkers i mitten samt det röda glaset ytterst och runt hörnen.

Sport Coupé.

På utrustningssidan fanns en stor nyhet, nämligen tillvalet med löstagbara takpaneler som senare blev känt under namnet T-top. 6-cylinder modellerna fick nu också HEI tändningen, som funnits sedan 1974 på V8 modellerna, med tändspolen i fördelarlocket. Vidare var avgassystemet bättre isolerat och systemet för återvinning av bensinångor, från förgasare och bensintank, var förbättrat. Den främre ramen hade förstärkts och fästena till de bakre bladfjädrarna hade fått ny design, allt för att ge ett stabilare fordon och bättre bakaxelkontroll vilket tillsammans gav bättre väghållning.

Det fanns nu fem olika modeller: Sport Coupé, Type LT, Rally Sport, Type LT Rally Sport och Z28. Zan hade fått ett ej funktionellt scoop på huven (istället för dekalen 1977) och funktionella ventilationshål på framskärmarna samt nya stripes. Vidare kunde Zan nu också beställas med Type LT inredning.

En standard coupé hade fortfarande en RPO L22 (D) 250 kubiktums L6 som standard (110 hk/90 hk i Kalifornien), och till den en 3-växlad manuell (ej i Kalifornien) eller alternativt trestegs automaten TurboHydramatic350. Basmodellen, som hade en sexa och manuell, kostade $4 414. Den genomsnittliga prisökningen var knappt 8% jämfört med 1977.

Paket
RPO Z21. Style Trim Group, $70.00. Bestod av tejp i samma färg som bilen som monterades på dörrhandtagen, kromlister i ovankant på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och på parkeringsljusen.

RPO Z54. Interior Decor/Quiet Sound Group, $61.00. Bestod av belysning i handskfack och extra mätarbelysning, läderimitation på instrumentbräda, extra ljudisolering på undersida av motorhuv och i motorrum samt innanför inredningen. Detta paket ingick i Type LT, och Z28 som beställts med Type LT inredning.

Ovan nämnda delar, med egna RPO, i paketen kunde beställas separat.

Kraftöverföring
RPO LG3. 145 hp(135 hp i Kalifornien) /Turbo Fire 305 (U), $185.00. Denna 305 med 2-porst förgasare var ett tillval även för Type LT. LG3 motorn kunde inte beställas med 3-växlad manuell, utan bara med 4-växlad manuell, i Kalifornien kunde manuell låda inte beställas alls, alternativt MX1 trestegs automat.

RPO LM1. 170 hp (160 hp i Kalifornien)/Turbo Fire 350 (L), $210.00. Denna 350 med 4-porst förgasare var ett tillval även för Type LT och Rally Sport. Standard till Z28. Växellådsalternativen var de samma som för LG3 motorn ovan.

1978 Z28.

RPO MM4. 4-speed Wide Range, $125.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som kunde beställas tillsammans med LG3 och LM1, det vill säga båda V8orna. I Kalifornien fanns endast MX1 som växellådsalternativ.

RPO MX1. TurboHydramatic 350, $307.00. En trestegs automat som kunde beställas till alla motoralternativ. Denna automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 2.73 för L6 medan LG3 och LM1 hade 3.08. Om TH350 automat beställts fick man en 2.73 utväxling som standard till L6 medan LG3 och LM1 hade 2.41, vidare hade LM1 en 3.08 som prestanda utväxling. RPO G80. Positraction, $59.00, spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.41, 2.73 och 3.08.

1978 Type LT Coupé
Modellen utvecklades vidare och hade återigen fått en ny design för dörrsidorna till inredningen. 14 x 7 Rally Wheels fälgarna som var standard såg förvisso likadana ut som tidigare, men istället för silver var de nu lackerade i samma färg som bilen.

Camaro Type LT Coupé, $4 814.25. LTn urskiljs i vanlig ordning från örviga modeller genom att titta på det andra tecknet från vänster i chassinumret: S = LT och Q = övriga modeller. I Type LT ingick: Interior Decor/Quiet Sound Group, Dubbla signalhorn, Mätarpaket, Elektrisk klocka, Servostyrning, Servobromsar, Sportbackspeglar, Dolda vindrutetorkare, Rally Wheels 14 x 7, radialdäck, färgmatchad ratt/rattstång/instrumentbräda, skålade framstolar, klädsel i tyg eller tyg/vinyl, svartlackerad tröskellåda med 3-delad kromlist och även runt grillen fanns en kromlist, Type LT emblem återfanns på takstolpar. Type LT hade en Turbo Thrift 250 kubiktums L6 som standard (110 hk/90 hk i Kalifornien), och till den en 3 växlad manuell (ej i Kalifornien) eller alternativt trestegs automaten TurboHydramatic350 MX1.

Kraftöverföring
RPO LG3. 145 hp(135 hp i Kalifornien) /Turbo Fire 305 (U), $185.00. Denna 305 med 2-ports förgasare var ett tillval även för Type LT. LG3 motorn kunde inte beställas med 3-växlad manuell, utan bara med 4-växlad manuell, MM4, (i Kalifornien kunde manuell låda inte beställas alls) alternativt MX1 3-stegs automat.

RPO LM1. 170 hp (160 hp i Kalifornien)/Turbo Fire 350 )L), $210.00. Denna 350 med 4-ports förgasare var ett tillval även för Type LT och Rally Sport. Standard till Z28. Växellådsalternativen var de samma som för LG3 motorn ovan.

RPO MM4. 4-speed Wide Range, $125.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som kunde beställas tillsammans med LG3 och LM1, d v s båda V8orna. I Kalifornien fanns endast MX1 som växellådsalternativ.

RPO MX1. TurboHydramatic 350, $307.00. En trestegs automat som kunde beställas till alla motoralternativ. Denna automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 2.73 för L6, medan LG3 och LM1 hade 3.08. Om TH350 automat beställts fick man en 2.73 utväxling som standard till L6 medan LG3 och LM1 hade 2.41, vidare hade LM1 en 3.08 som prestanda utväxling. RPO G80. Positraction, $59.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.41, 2.73 och 3.08.

1978 Rally Sport Coupé
Rally Sport modellen hade nu fått en status som egen modell, i praktiken var det egentligen inte någon skillnad mot tidigare årsmodeller, det vill säga RPO Z85. Type LT kunde kombineras med Rally Sport och man fick då en modell som kallades Type LT Rally Sport Coupé

1978 RS med T-top.

Camaro Rally Sport Coupé, $4 784.25. I modellen ingick: Svartlackerad motorhuv, frontpanel (stötfångare och upp), grill, sarg runt strålkastarna, ovansidan på framskärmar, främre delen av taket, övre delen på dörrar och bakpanel (exkl stötfångare). En tre-färgad stripe (fanns i fem olika kombinationer), färgmatchad med inredningen, som åtskiljer de svartlackerade delarna från bilens huvudfärg. Tre-färgade Rally Sport dekaler på framskärmar och bakspoiler. Sportbackspeglar och Rally Wheels 14 x 7, lackerade i samma färg som bilen, hörde också till paketet liksom en bakspoiler. Heltäckande navkapslar och vinyltak kunde inte kombineras med Rally Sport.

Camaro Type LT Rally Sport Coupé, $5 065.25. Modellen var helt enkelt en Type LT med Rally Sport paketet, se ovan för beskrivning av respektive paket.

Båda Rally Sport varianterna hade en Turbo Thrift 250 kubiktums L6 som standard (110 hk/90 hk i Kalifornien), och till den en 3-växlad manuell (ej i Kalifornien) eller alternativt trestegs automaten TurboHydramatic350 MX1.

Kraftöverföring
Se under ”1978 Type LT Coupé” ovan.

1978 Z/28 Sport Coupé

1978 Z28.

Precis som för 1977 låg tyngden nu på chassikomponenterna och dekor, med kraftigare fjädrar/krängningshämmare/stötdämpare medan dekoren bestod av att många detaljer var lackerade i samma färg som bilen och delar som grill och lister var svartlackerade. Vidare så var nu huvdekalen ersatt med ett icke funktionellt scoop och Zan var en egen modell och kunde därför heller inte kombineras med Type LT (förutom inredningen) eller Rally Sport paketet. Kompressionen var sänkt från 8.5 till 8.2 utan att det hade någon negativ effekt på kraften i motorn.

Camaro Z28 Sport Coupé, $5 603.85. Bestod av en 185 hk (160 hk i Kalifornien)/TurboFire 350 LM1 (L) med en 4-växlad manuell (så kallad Close Ratio RPO M21) Borg Warner låda som standard bakom, och till den en extra kraftig 11 tum koppling. 3.73 utväxling i bakaxel med manuell eller med automat användes en 3.42. Dubbelt avgassystem med dubbla ljuddämpare. Servoskivbromsar. Servostyrning med snabbare utväxling. Hårdare fjädrar. Kraftigare krängningshämmare fram/bak. Hårdare stötdämpare. Hårdare bussningar i fram- och bakvagn. GR70 x 15 radialdäck med vit text. Speciella 15 x 7 fälgar lackerade i bilens färg med kromring, centrumkopp samt kromade hjulmuttrar. Space saver reservhjul. Mätarpaket. Bakspoiler. Grill/strålkastar- och bakljussargar/tröskellådor/kromlister/ var svartlackerade. Vidare så ingick ett icke funktionellt huvscoop samt stripes längs hjulhuskanter och tröskellådor och Z28 emblem i grillen och dekaler på framskärmar och baklucka/spoiler.

Att Z28an hade mer hästkrafter, 185 mot 170, i sin LM1 motor berodde främst på att ett dubbelt avgassystem användes men i Kalifornien var detta inte godkänt så man fick där nöja sig med 160 hk för Zan.

Kraftöverföring
RPO MX1. TurboHydramatic 350, $45.00. En trestegs automat var ända alternativet till den 4-växlade Borg Warner låda som kom som standard. Denna automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.73 för Zan och dess LM1a. Med TH350 automat fick man en 3.42, i Kalifornien var det möjligen så att även 2.41 samt 3.08 var alternativ eftersom den svagare LM1 versionen ju användes där. RPO G80. Positraction, $59.00. Spärrad differential kunde fås till båda utväxlingarna, d v s 3.42 och 3.73.


© Camaro.nu



Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm