1981 Sport coupé
På utsidan fanns inga nyheter jämfört med 1980, förutom en del nya färger och det faktum att Rally Sport modellen inte fanns kvar. Nyheter fanns dock, men bara under skalet. Servobromsar var nu standard på alla modeller, tidigare bara på Z28, liksom ”space-saver” reservhjulet. Några nya tillval fanns som till exempel H4 strålkastare RPO TT4 samt lås till Berlinettans ekernavkapslar RPO N18.
1981 Sport Coupé.
För Z28an innebar 1981 att 305 med 4-växlad manuell var standard kombinationen, men 350 kunde fortfarande beställas men då endast med automat (gäller ej export modeller som kunde fås med 350 och 4-växlad manuell). Vidare så hade nu alla modeller utrustats med GM’s C4 avgasreningssystem med tillhörande databox styrd ”lock-up” funktion på automatlådorna. Man hade nu tagit ett större steg mot allt effektivare avgasrening och bränsleförbrukning.
En standard coupé hade numer en RPO LC3 (K) 110 hk/229 kubiktums V6 som standard, och till den en 3-växlad manuell (i Kalifornien endast automat) eller alternativt den nya trestegs automaten TurboHydramatic 200. I Kalifornien användes en Buick V6 med RPO LD5 (A) 110 hk/231 som standard och denna som tidigare nämns endast med automat. Den billigaste basmodellen med sexa och manuell kostade $6 581.23. Chassinummerkoden för motoralternativen anges som det åttonde tecknet från vänster i chassinumret, vilket var uppbyggt på ett nytt sätt fr o m 1981 det vill säga samma som än idag används.
Den genomsnittliga prisökningen på drygt 19% var ganska kraftig, samtidigt som priserna på de flesta options sjunkit, främst berodde ökningen på den utvecklade avgasreningen jämfört med 1980.
Paket
RPO Z21. Style Trim Group, $76.00. Bestod av tejp i samma färg som bilen som monterades på dörrhandtagen, kromlister i ovankant (mot takstolpe) på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och på parkeringsljusen.
RPO Z54. Interior Decor/Quiet Sound Group, $67.00. Bestod av belysning i handskfack och extra mätarbelysning, läderimitation på instrumentbräda, extra ljudisolering på undersida av motorhuv och i motorrum samt innanför innertak och nedtill i dörrarna. Detta paket var standard till Berlinetta, ingick också i Custom inredning.
Ovan nämnda delar, med egna RPO, i paketen kunde beställas separat.
Kraftöverföring
RPO L39. 115 hp/Turbo Fire 267 (J), $75.00. Denna V8a med 2-ports förgasare var ett tillval för alla modeller utom Z28, men kunde inte alls beställas i Kalifornien. L39 motorn kunde inte heller beställas med manuell växellåda.
RPO LG4. 150 hp/Turbo Fire 305 (H), $75.00. Denna 305 med 4-ports förgasare var ett tillval för alla modeller, standard för Z28 men då med ytterligare 15 hk. LG4 motorn kunde inte beställas med 3-växlad manuell, utan bara med 4-växlad manuell, MM4, alternativt MX1 trestegs automat.
RPO MM4. 4-speed Wide Range, $133.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som kunde beställas tillsammans med RPO LG4.
RPO MX1. TurboHydramatic 350, $332.00. En trestegs automat som kunde beställas till alla motoralternativ.
Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 2.56 för LG4. Om TH350 automat beställts fick man också en 2.56 utväxling till sin LG4, till L39 endast 2.56. Till V6orna LC3 och LD5 var det 2.73 som gällde, med undantaget LC3 och TH250 som hade 2.56. RPO G80. Positraction, $63.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.56, 2.73, 3.08 och 3.42.
1981 Berlinetta Coupé
Inga direkta nyheter, specifika för Berlinettan, förutom ett nytt option RPO N18: de låsbara ekernavkapslarna.
Camaro Berlinetta Coupé, $7 356.23. Berlinettan kan urskiljas från övriga modeller genom att titta på det femte tecknet från vänster i chassinumret: S = Berlinetta och P = övriga modeller. I modellen ingick: Interior Decor/Quiet Sound Group, Dubbla signalhorn, Mätarpaket, Elektrisk klocka, Servostyrning, Servobromsar, Sportbackspeglar, Dolda vindrutetorkare, 14 x 7 plåtfälgar med ekernavkapslar, P205/75R-14 radialdäck med vit rand, färgmatchad ratt/rattstång/instrumentbräda, skålade framstolar, klädsel i tyg eller tyg/vinyl, svartlackerad tröskellåda, pinstriping längs hjulhuskanter och tröskellåda samt på främre och bakre stötfångarna, grillen var lackerad i en blank silver , Berlinetta emblem återfanns i grill, på takstolpar och baklucka. För att ytterligare sänka ljudnivån i coupén och höja komforten användes omflyttade motorfästen och motorkuddarna var också speciellt anpassade, vidare så hade den speciella stötdämpare och andra fjädrar fram.
1981 Berlinetta.
Berlinetta hade, liksom standard Sport coupé, numer en RPO LC3 (K) 115 hk/229 kubiktums V6 som standard, och till den en 3-växlad manuell (i Kalifornien endast automat) eller alternativt trestegs automaten TurboHydramatic 250. I Kalifornien användes en Buick V6 med RPO LD5 (A) 110 hk/231 som standard, och denna som tidigare nämns endast med automat.
Paket
RPO Z21. Style Trim Group, $76.00. Bestod av tejp i samma färg som bilen som monterades på dörrhandtagen, kromlister i ovankant (mot takstolpe) på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och på parkeringsljusen.
RPO Z54. Interior Decor/Quiet Sound Group, $67.00. Bestod av belysning i handskfack och extra mätarbelysning, läderimitation på instrumentbräda, extra ljudisolering på undersida av motorhuv och i motorrum samt innanför innertak och nedtill i dörrarna. Detta paket var standard till Berlinetta, ingick också i Custom inredning.
1981 Deluxe inredning.
RPO TR9. Auxiliary Lighting, $39.00 ($33.00 med RPO Z54 och för Berlinetta). Bestod av extra belysning under instrumentbräda, i handskfack, bagageutrymme, under huv samt i askfat.
Ovan nämnda delar, med egna RPO, i paketen kunde beställas separat.
Kraftöverföring
RPO L39. 115 hp/Turbo Fire 267 (J), $75.00. Denna V8a med 2-ports förgasare var ett tillval för alla modeller utom Z28, men kunde inte alls beställas i Kalifornien. L39 motorn kunde inte heller beställas med manuell växellåda.
RPO LG4. 150 hp/Turbo Fire 305 (H), $75.00. Denna 305 med 4-ports förgasare var ett tillval för alla modeller, standard för Z28 men då med ytterligare 15 hk. LG4 motorn kunde inte beställas med 3-växlad manuell, utan bara med 4-växlad manuell, MM4, alternativt MX1 trestegs automat.
RPO MM4. 4-speed Wide Range, $133.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som kunde beställas tillsammans med RPO LG4.
RPO MX1. TurboHydramatic 350, $332.00. En trestegs automat som kunde beställas till alla motoralternativ.
Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 2.56 för LG4. Om TH350 automat beställts fick man också en 2.56 utväxling till sin LG4, till L39 endast 2.56. Till V6orna LC3 och LD5 var det 2.73 som gällde, med undantaget LC3 och TH250 som hade 2.56. RPO G80. Positraction, $63.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.56, 2.73, 3.08 och 3.42.
1981 Z/28 Sport Coupé
Inte mycket nytt här heller. För Z28an innebar 1981 att 305 med 4-växlad manuell var standard kombinationen, men 350 kunde fortfarande beställas men då endast med automat, gällde ej export modeller som kunde fås med 350 och 4-växlad manuell vilket t ex var fallet i Kanada För övrigt samma nyheter som för Sport Coupé.
Pannrummet på en 350 Z28.
Camaro Z28 Sport Coupé, $8 025.23. Bestod av en 165 hk/TurboFire 305 RPO LG4 (H) med en 4-växlad manuell (så kallad Close Ratio RPO M21) Borg Warner låda som standard bakom, och till den en extra kraftig 11 tum koppling. 3.42 utväxling i bakaxel med manuell och med automat användes en 3.08. Dubbelt avgassystem med dubbla ljuddämpare. Servoskivbromsar. Servostyrning med snabbare utväxling. Hårdare fjädrar. Kraftigare krängningshämmare fram/bak. Hårdare stötdämpare. Hårdare bussningar i fram- och bakvagn. P255/70R-15 radialdäck med vit text. Speciella 15 x 7 fälgar (lackerade i bilens färg) med kromring, centrumkopp samt kromade hjulmuttrar. Space saver reservhjul. Mätarpaket. Bakspoiler. Grill/ strålkastar- och bakljussargar/tröskellådor/kromlister/ var svartlackerade. Vidare så ingick ett funktionellt huvscoop och tillika funktionella gälar på framskärmarna, samt stripes nedtill längs sidan med Z28 i stora tecken och stripes fanns även på front- och bakspoiler. Z28 emblem fanns i grillen och dekal på bakspoiler.
Att Z28an med sin 305 LG4 motor hade mer hästkrafter, 165 mot 150, än den LG4 som kunde fås i andra Camaros berodde på att ett dubbelt avgassystem användes till Zan.
Kraftöverföring
RPO LM1. 165 hp/Turbo Fire 350 (L), $--. Denna 350 med 4-ports förgasare var endast ett tillval för Z28, utan extra kostnad dock kostade den tillhörande obligatoriska TH350 automaten $58.00 extra. Observera att de Z28or som gick på export kunde beställas med den 4-växlade manuella Borg Warner lådan tillsammans med denna 350.
RPO MX1. TurboHydramatic 350, $58.00. Denna trestegs automatlåda var obligatorisk om RPO LM1 beställdes, om det inte var en export bil.
Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.42 för Zan och dess LG4 och LM1:a (export bilar). Med TH350 automat fick man en 3.08. RPO G80. Positraction, $63.00. Spärrad differential kunde fås till båda utväxlingarna, det vill säga 3.08 och 3.42.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm