Camaro 1985

1985 Sport Coupé

Alla Camaros fick nya fronter och Z28, samt den helt nya IROC-Zan, fick större frontspoiler och sidokjolar. De senares huvar fick också nytt utseende med simulerade gälar och deras bakljus fick också ett nytt rutmönster. Z28an fick en ny 4-färgad stripe nedtill där karossfärgen syntes mellan de tre översta ränderna.

1985 IROC-Z Coupé.

Berlinettans aluminium fälgar var nu ett tillval och hade istället unika heltäckande navkapslar som skulle se ut som aluminiumfälgarna. Nämnda aluminiumfälg var nu även ett tillval för Sport Coupe men då i silver och med Camaro på centrumkoppen istället för guldfärg och Berlinetta. Berlinetta hade också fått en reviderad stripe nedtill på sidan.

Det nya tillvalet IROC-Z, som kunde beställas till Z28, hade 16 x 8 aluminiumfälgar, P245/50VR-16 Goodyear Gatorback däck, dimljus, grill med namnet Camaro, 0,5 tum lägre fjädring, karossfärgade sidokjolar och frontspoiler, Delco-Bilstein gasdämpare bak, unika stötdämpartorn, hårdare fjädrar, ökad casterinställning, förstärkt framram, avstämd styrning, grövre krängningshämmare bak med hårdare bussningar, IROC-Z dekaler på dörrarna, tvåfärgad stripe nedtill och IROC emblem på instrumentbräda.

”Tuned Port Injection” (TPI) motorerna introducerades, Corvette fick en 350 (L98) och Camaro fick en 305 (LB9) till Z28 och IROC-Z. LB9an kunde bara fås med automat, L69 H.O. motorn kunde bara fås med 5-växlad manuell och endast till IROC-Zan, i slutet av modellåret (april 1985) upphörde tillverkningen av L69 motorn. En ny V6 med bränsleinsprutning (LB8) ersatte den gamla förgasar V6an.

1985 Berlinetta.

Alla manuella växellådor var nu 5-växlade. En ny bakaxel hade kommit, den gamla på 7.5 tum ersattes av en 7.625 (7 5/8) på samtliga Camaros. G92 utväxlingen var ny och kunde bara fås till IROC-Z.

© Camaro.nu



Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm