1986 Sport Coupé
Sport Coupe modellen får sig ett ansiktslyft. Ny stripe nedtill, svarta lyktpottor, svarta backspeglar och en F41 fjädring. Nya silverlackerade femekrade 15 x 7 Rally Wheels plåtfälgar var nu standard på modellen. Bakljusglasen hade nu också svarta fält, precis som 82-84 Z28 hade haft. Berlinettan upphörde som modell tidigt under modellåret. Sent under modellåret fick Z28 och IROC-Z nya hastighetsmätare, den tidigare 85 mph ersattes av en 145 mph.
Alla 1986 års Camaros fick ett extra bromsljus, i enlighet med nya trafiksäkerhetskrav, monterat längst upp på bakrutans utsida. En inte så snygg lösning (kallades Cow Pie av Jerry Palmer som ritat 3e gen Camaron) men denna CHMSL (Center High Mounted Stop Light) var ett myndighetsmåste. Det var dock ända, nästan, årsmodellen detta bromsljus fanns där.
1986 IROC-Z med louvers.
Dimljus fram var nu för första gången ett tillval för Sport Coupe och Berlinetta, den från 1985 nya IROC-Z ”CAMARO” grillen fanns nu även som tillval för Z28. Ny lack och klarlack kom också detta år.
Den 305 TPI som kom 1985 var på 215 hk och kunde fås både till Z28 och till IROC-Z. Motorn hade till 1986 tonats ner till 190 hk beroende på ett kamaxelbyte. Vridmomentet hade dock ökat från 275 lb.ft till 285 lb.ft. Som tidigare hade alla TPI Camaros automat. Alla 305 TPI (LB9) motorer under åren 1985-92 fanns enkelt uttryckt med två olika kamaxlar. Enklaste sättet att identifiera dem är genom att titta på varvräknaren. Med mild kam är det gulmarkerat från 4500 rpm och rött från 5000 rpm, med den vassare kamaxeln är det gult från 5000 rpm och rödmarkerat från 5500 rpm.
1986 Line Up Art Work.
LG4 305 V8an hade nu elektrisk kylfläkt. Endast Z28 och IROC-Z kunde beställas med G92 utväxling. 5.0 H.O. L69 motorn hade en kraftigt begränsad tillgänglighet från Chevrolet beroende på kvalitetsproblem och endast 74 stycken såldes 1986.
50 stycken IROCs med 350 TPI tillverkades, men bara för tester inte minst fick pressen möjlighet att testa dessa sent under modellåret 1986. Anledningen var i grunden en test som tidningen Hot Rod gjort och Mustangen var snabbast och det kunde Chevrolet inte finna sig i. L98an, 350 TPI, var certifierad och klar för Corvetten och man hade sådan marginal att man trodde sig även kunna få in Camaro inom samma gränser. Problem uppstod dock med aluminiumtopparna som fick ersättas med gjutjärn vilka dock inte klarade de certifierade gränserna och det fanns inte tid att hinna lösa detta förrän till 1987 års modell.
Således inga ’86or med 350 TPI, å andra sidan hann man utveckla dem lite mer och bland annat fick man fram rullyftare och även möjlighet att erbjuda AC till 350n 1987.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm