1992 Sport Coupé
1992 innebar Camarons 25 års jubileum och sista årsmodellen för tredje generationen. Det var också sista årsmodellen som tillverkades i Van Nuys fabriken norr om Los Angeles, den enda Camarofabriken sedan Norwood stängde 1987.

8 197 st hade jubileumspaketet.
Ett ”Heritage Package” paket (Z03) togs fram och kunde beställas till alla Camaro modeller. Paketet innehöll; två breda stripes över huv och baklucka (som 67-73 Z28or hade), grill lackad i bilens färg, svartlackerade lyktpottor och ett 25th Anniversary emblem på bakspoiler (RS och Z28 cab)/bakkant på baklucka (Z28 coupé). Paketet kunde bara beställas till färgerna vit (röda stripes), svart (röda stripes) och röd (svarta stripes). Från maj 1992 startade man en ”Summer Special” vilket innebar att ytterligare två färger lades till; Polo Green (guldfärgade stripes, inklusive guldaccenterade jubileums emblem och fälgar) och Purple Haze (silverfärgade stripes). Sedan hade alla 92or ett 25th Anniversary emblem på instrumentbrädan.
En speciell ”25th Anniversary Collectors Edition” modell var planerad. 602 stycken (lika många som 1967 års Z28) skulle ha tillverkats. Endast två prototyper färdigställdes dock, ekonomerna räknade ut att den skulle bli lite för dyr för att locka till sig köpare och programmet lades ner. Detta var i alla fall den officiella versionen, att hitta köpare till dessa 602 bilar hade varit det enklaste här i världen däremot kanske det faktum att prototyperna gick lika fort eller rent av snabbare än Corvetten hade mer betydelse?
Den här modellen skulle ha börjat sitt liv som en vit RS Camaro med ett ”Heritage Package” det vill säga med svarta stripes. Sedan skulle ett B4C paket läggas till och till det en L98 Corvette motor med aluminiumtoppar och till detta kopplas ett ”GM High Performance Package” bestående av grövre TPI kanaler, headers, friflödes avgassystem och ett anpassat chip till detta. Effekten skulle hamna på 280+ hk. Bakom motorn fanns en ZF 6-växlad manuell låda och hjulen var GTA 16 x 8 Black Lace.

Z28 Coupé bakifrån.
Instrumentbrädan på RS Camaron hade nu ett RS emblem, om den hade ”Heritage Package” hade den ett Camaro emblem. Vid mitten av modellåret bytte ventilkåporna på TPI motorerna färg från silver till svart, samma som L03 V8an hade. Nära slutet av modellåret byttes även TPI rören från de med slät yta till samma som Corvetten hade haft med en ganska grov yta, Corvetten hade ju sedan 1992 gått över till LT1 motorn och restlagren fick användas till TPI Camaros. Z28 cabben kunde bara fås med P235/55R-16 däck detta år.

1LE paketet för 1992 var lika som det för 1991 och 705 stycken med detta paket tillverkades, bland dessa fanns också B4C Camaros som beställts med 1LE paketet. 589 B4C Camaros tillverkades och de hade alla 1LE koden bland utrustningskoderna, förmodligen beroende på att de stora bromsarna var standard detta är på B4C.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm