1987 Sport Coupé
1987 Line Up.
Camaro Sport Coupe fick nya Rally Wheels (unika för denna årsmodell), nya stripes nedtill på sidorna och silverfärgade lyktpottor. Den föregående år droppade Berlinettan var nu ersatt av ett LT (Luxury Touring) tillval för Sport Coupe. Tillvalspaketet innehöll i stort sett samma saker som Berlinetta modellen hade haft, förutom ”Star Wars” instrumentbrädan.
Sent under modellåret introducerades en Camaro RS (Rally Sport) i Californien, endast med V6. Denna RS hade samma spoiler och sidokjolar som Z28 de var lackerade i bilens färg, precis som IROC-Zan hade, men utan stripen nedtill. RSen hade femekrade Z28 15 x 7 aluminium fälgar som var lackerade i bilens färg. Modellen kunde bara fås i färgerna röd, vit eller svart. Delco-Bose stereo och läderinredning var nu för första gången tillgängligt för alla Camaro modeller.
Det extra bromsljuset var numera flyttat till den tredelade spoilern, som också blivit något större, på de Camaros som hade spoiler (standard på Z28 och IROC-Z, tillval på Sport Coupe och LT). Camaros utan spoiler hade således en ”Cow Pie” på bakrutan. Z28ans 4-färgade stripes hade nu inte några mellanrum längre.
Äntligen tillbaka efter 17 år.
Camaro cabben var nu tillbaka för första gången sedan 1969. Cab kunde beställas till alla modeller. Den nya 350 TPIn kunde dock inte beställas till cabben. Ombyggnaden gjordes på t-top Camaros av företaget ASC Incorporated, ASC byggde några 350 TPI cabbar men de var inte fabrikstillverkade utan var custombeställningar. Endast 1 007 stycken cabbar tillverkades detta år. 1987 var också ett 20-års jubileum för Camaro och man betraktade cabbarna som en slags jubileums modell och alla hade därför ett särskilt emblem på instrumentbrädan ”20th Anniversary Commemorative Edition”. Unikt, nästan, för 1987 års cabbar är också förlängningen av bakspoilern sträckte sig en liten bit ut på dörrarnas ovankant. G92 utväxlingen och J65, skivbromsar runtom, kunde också detta år fås till cabbarna.
1987 var sista årsmodellen för Camaro tillverkning i Norwood fabriken utanför Cincinnatti i Ohio, där hade den tillverkats hela tiden sedan första årsmodellen 1967.
Så äntligen kunde IROC-Zan beställas med 350 TPI och 5-växlad manuell kunde fås till 305 TPI. 350 kunde bara fås till IROC-Z och endast med automat, på utsidan avslöjade endast ”5.7 Tuned Port Injection” emblem, istället för ”Tuned Port Injection”. Motorns utsida var också identisk med 305 TPI. Några detaljer man kan studera för att skilja en 350 från en 305 finns; de flesta 87-88 350 TPI IROC-Zor och alla 88-90 IROC-Zor samt alla 350 TPI Z28or (91-92) hade skivbromsar bak, alla hade också automat. Åttonde tecknet i chassinumret ska också vara en 8, i handskfacket (85-90) finns en dekal med all fabriksmonterad utrustning noterad och där ska B2L finnas med, för 91-92 finns motsvarande dekal i förvaringsfacket till vänster i bagageutrymmet.
1987 var 215 hk versionen av 305 TPIn tillbaka men bara i kombination med manuell låda, vridmomentet hade ökats något till 295 lb.ft. 305 TPI med automat innebar fortfarande 190 hk på grund av den mildare kamaxeln. Alla 87or med 305 TPI och manuell hade den vassare kamaxeln fram t o m 1990 då man också var tvungen att beställa G92 paketet för att få den kamaxeln.
Alla V8 Camaros hade nu fått rullyftare och förbättrad design på ventilkåporna med bättre tätning och fästskruvarna mitt på kåporna. Topparna hade nya lite högra kanter för att hjälpa till med tätningen. G92 och L98 (B2L) Camaros fick äntligen detta år Borg Warner (BW) HD 7.75 tum bakaxeln som tillverkades av GM Holden i Australien (Firebird WS6 hade fått denna axel redan 1986). Dessa bakaxlar kan identifieras genom de 9-bultade (istället för 10) diffkåporna som har en gummiplugg. Borg Warner loggan finns också gjuten i botten av bakaxelklumpen. Dessa bakaxlar levererades svartlackerade till skillnad mot de flesta andra som var olackerade.
G92 paketet 1987 krävde följande delar:
- 5.0 TPI LB9
- Diffspärr (G80)
- Skivbromsar bak (J65)
- Oljekylare (KC4)
Paketet kunde endast beställas till IROC-Z med 5.0 TPI (LB9), även till IROC-Z cab. Alla 1987 års 350 TPI (B2L) IROC-Zor hade som standard 3.27 BW bakaxlar och hade därför ingen G92 kod, detta ändrades dock från och med 1988 årsmodell när 2.77 var standardutväxling och G92 var tvunget att beställas för att få 3.27. Alla 1987 350 TPI (B2L) IROC-Zor krävde J65, G80 och KC4 det vill säga samma som G92 paketet.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm