1999 Sport Coupé

Camaro Coupé.
Med en hel del nyheter på förra årsmodellen var det mer sparsamt till 1999. Ett par intressanta nyheter var i alla fall att Camaron fått större bensintank; 16.8 Gallon = 63.6 liter (tidigare 15.5 gallon = 58.7 liter). Vidare kom en del nytt för standardmodellen: elektronisk gaspedal (standard sedan tidigare på Zan), varningslampa för oljebyte, antispinn som tillval liksom Torsen diff.
För övrigt gällde samma standardutrustning som föregående årsmodell.
Färger för 1999 var: Arctic White, Bright Red, Black, Navy Blue, Light Pewter Metallic, Sport Gold Metallic (eg. ’98 färg), Bright Blue Metallic, Bright Green Metallic, Monterey Maroon Metallic (eg. ’00 färg), Hugger Orange, Mystic Teal Metallic och Sebring Silver Metallic. Inredningsalternativen för icke export Camaros 1999 såg ut enligt följande: Mörk grå tyg, Neutral tyg, Mörk grå läder, Neutral läder, Röd tyg och Vit läder. Tre färger på cabtoppen fanns att välja mellan: svart, vit och neutral/beige.
En Camaro Coupé kostade nu $17,240 och motsvarande Camaro Convertible kostade $22,740.
Camaro Z28 Sport Coupé, $21,485.00. Bestod av en 305 hp/346 5.7 Liter (RPO LS1 och
chassinummerkod G, åttonde tecknet från vänster) med en 4-stegs automat Turbohydramatic 4L60-E låda som standard, mätarpaket med 115 mph hastighetsmätare *), 16 x 8 tums 5-eker aluminium fälgar med P235/55R-16 Touring däck, Z28 emblem på bakpanel och på framskärmar, Bowtie emblem på bakpanel bredvid Z28 emblem, svartlackerat tak, de Carbon gasstötdämpare och grövre krängningshämmare fram/bak, hårdare fjädrar fram och bak, ökad caster, ABS skivbromsar och Torsen diffspärr.

Z28 Convertible.
Camaro Z28 Convertible, $28,465.00. Samma paket som till coupé med följande tillägg: Glasbakruta, isolerad topp med innertak, bakrutedefroster, centrallås, farthållare, fjärrstyrd öppning till baklucka, el.fönsterhissar, dubbla el.manövrerade backspeglar, läderklädd ratt/växelspaksknopp/handbromshandtag, fjärrstyrd öppning av lås, fjärrstyrt larm, el.manövrerad förarstol, skyddslister på karossida, skyddsmattor bak, förstärkningar under instrumentbräda, mellan hjulhus och i golv. Till detta kom cabställning och konstruktionen kring denna.
*) Elektroniskt maximerad toppfart till 115 mph = 185 km/h.
RPO WU8, Super Sport (SS) Package, $3,700.00. Bestod av, utöver Z28 paketet, en 320 hk/346 5.7 Liter SFI (RPO LS1och chassinummerkod G, åttonde tecknet från vänster), mätarpaket med 155 mph hastighetsmätare, plasthuv med icke funktionellt scoop, speciellt luftintag, lätt modifierad bakspoiler, Goodyear Eagle F1 P275/40ZR17 däck, 17 x 9 ZR1-modell aluminiumfälgar, 'Level 1' fram-/bakvagns komponenter, grövre krängningshämmare och panhard stag fram respektive bak, syntetisk motorolja, speciell id-bricka på mittkonsol med tillverkningsnumret för den enskilda SS Camaron, speciella SS-emblem ersätter Z28 på framskärmar och bakpanel, speciell ägarhandbok mm.
Tillval
Utrustningspaketen var som alltid populära och tillsammans med de separata tillvalen var popularitetslistan sig i stort sett lik: centrallås, fjärrstyrda lås, elhissar, elbackspeglar, farthållare, elöppnad baklucka, CD-spelare, skyddslister, dimljus och automat. AC var en del av grundmodellen. T-top var hela tiden ett mycket populärt extra tillval och andelen ökade för varje årsmodell, 1999 var 63 % av alla coupéer beställda med t-top.

Camaro Coupé med Y3F.
Z28an hade ju som vanligt sina egna tillval, till exempel RPO G92. Rear axle, performance som inkluderade lägre utväxling (högre numeriskt) för automat då alla med manuell hade 3.42, KC4 (oljekylare), QLC däck och 155 mph hastighetsmätare, vilket också innebar att 115 mph toppfartsspärren bort. RPO QFZ. P245/50ZR-16 All season blackwall tires var ett nytt tillval som till skillnad mot QLC däcken var avsedda för användning året om, kan ju bero lite på var bor då. Precis som för QLC däcken ingick även en 155 mph hastighetsmätare och borttagandet av toppfartsspärren 115mph (185 km/h).
RPO QLC. P245/50ZR-16 high performance blackwall tires, kunde också beställas separat men ingick också i RPO G92. Notera att både Z28 och SS hade automat som standard och den manuella lådan var istället tillval. Nytt för året var att Borg Warner köpts upp vilket innebar att det formellt var en 6-växlad Tremec T56 låda istället, i praktiken samma som tidigare.
1LE paketet beställdes som vanligt i sina små serier till Z28an och bestod i huvudsak av: hårdare fjädrar, kraftigare krängningshämmare, ställbara Koni stötdämpare, hårdare bussningar, kraftigare bärarmar fram/bak, effektivare kylning och naturligtvis G92. T-top eller annan extra utrustning kunde inte beställas med 1LE, AC ingick dock. För andra året i rad kunde 1LE också beställas till Camaro SS, åtta stycken blev det 1999.
Polisbilarna, B4C, kunde 1999 beställas i vanlig ordning men istället för att vara ett särskilt tillval byggdes de som Z28or direkt, fast utan emblem förstås, varför de inte var prissatta separat.
Camaro SS hade sina egna små extra tillval som till exempel: Hurst växelspak, friflödes avgassystem, 'Level II Bilstein Sport Suspension package', Auburn differential, BF Goodrich Comp T/A 17'' R1 blackwall tires och oljekylare. Några nya återförsäljarmonterade tillval var en ny SS grill, SLP manuell växelspak och nytt friflödes avgassystem med tillhörande kjol baktill med fyra mittmonterade slutrör.
Modell/Motor/Hk/Låda/Utväxling
Camaro Coupé & Convertible/3.8 L V6/200 hk/5-vxl man/3.23 el 3.42
Camaro Coupé & Convertible/3.8 L V6/200 hk/4-steg aut/3.23 el. 3.42
Camaro Z28 Coupé & Convertible/346 LS1/305 hk/6-vxl man/3.42
Camaro Z28 Coupé & Convertible/346 LS1/305 hk/4-steg aut/2.73 el. 3.23
Camaro SS Coupé & Convertible/346 LS1/320 hk el. 327 hk/6-vxl man/3.42
Camaro SS Coupé & Convertible/346 LS1/320 hk el. 327 hk/4-stegs aut/3.23
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm