Camaro 2001

2001 Sport Coupé

B4C.

Denna årsmodell är nog mest känd för att ha minst antal tillverkade Camaros, 29.009 st, och detta beroende på att man redan i maj 2001 upphörde med tillverkningen. Anledningen till det var att man startade tidigt med 2002 års Camaro beroende på att man redan i slutet av juni skulle presentera den Camaro modell som skulle representera 35 års jubileet som kommande årsmodell innebar. Mer om detta under 2002.

För 2001 fanns några nyheter. Z28 och SS fick en effekthöjning med 5 hk. Det är dock endast på papperet man ändrat, ingenting har i realiteten förändrat effekten, hette det från Chevrolet. Man uppgav att ändringen bara gjordes för att den uppgivna effekten bättre ska stämma med den verkliga, men de uppgivna effekterna för LS1an var fortfarande för låg.

Då man i praktiken börjat montera ny kam och LS6 insug (från den nya Corvette Z06 modellen) hade effekten höjts mer än de beskedliga fem hästarna som man angav. En '01 Za ger runt 300 hk på bakhjulen vilket i så fall skulle indikera en motoreffekt runt 340. Nåväl, den nya angivna effekten för 2001 Z28 var 310 hk och för SS: 325/335 (beroende på vilket avgassystem som beställts), faktum är att den angivna effekten för Camaro SS är mer rättvisande men man bör ju även tillägga att det även gäller Z28an.

SLP hade kommit med en nyhet; RPO Y3B, vilket bestod av ett RS paket med två breda stripes över bilen, RS emblem, unik grill och ”dubbelt” avgassystem. Kunde bara beställas till standard coupé och cab och V6an gav 205 hk. Beställning kunde bara göras direkt från SLP.

SS Coupé.

2001 års lackeringar hette: Arctic White, Bright Red, Black, Navy Blue, Light Pewter Metallic, Monterey Maroon Metallic, Sunset Orange och Mystic Teal Metallic. Inredningsalternativen var de samma som förra årsmodellen d v s: Mörk brun/grå tyg*, Grå tyg, Mörk brun/grå läder*, Neutral läder* och Röd tyg. Inredningar markerade med en * avser urvalet för export Camaros. Tre färger på cabtoppen fanns att välja mellan: svart, vit och neutral/beige.

En Camaro Coupé kostade nu $17,650 och motsvarande Camaro Convertible kostade $24,945.

Camaro Z28 Sport Coupé, $22,200.00. Bestod av en 310 hp/346 5.7 Liter SFI (RPO LS1 och
chassinummerkod G, åttonde tecknet från vänster) med en 4-stegs automat Turbohydramatic 4L60-E låda som standard, mätarpaket med 115 mph hastighetsmätare *), 16 x 8 tums 5-eker aluminium fälgar med P235/55R-16 Touring däck, Z28 emblem på bakpanel och på framskärmar, Bowtie emblem på bakpanel bredvid Z28 emblem, svartlackerade sportbackspeglar, svartlackerat tak, Moonson AM/FM Premium Sound system med CD, de Carbon gasstötdämpare och grövre krängningshämmare fram/bak, hårdare fjädrar fram och bak, ökad caster, ABS skivbromsar och Torsen diffspärr.

Camaro Z28 Convertible, $29,325.00. Samma paket som till coupé med följande tillägg: Glasbakruta, isolerad topp med innertak, bakrutedefroster, centrallås, farthållare, fjärrstyrd öppning till baklucka, el.fönsterhissar, dubbla el.manövrerade backspeglar (ej svartlackerade), läderklädd ratt/växelspaksknopp/handbromshandtag, fjärrstyrd öppning av lås, fjärrstyrt larm, el.manövrerad förarstol, skyddslister på karossida, skyddsmattor bak, förstärkningar under instrumentbräda, mellan hjulhus och i golv. Till detta kom cabställning och konstruktionen kring denna.

*) Elektroniskt maximerad toppfart till 115 mph = 185 km/h.

RPO WU8, Super Sport (SS) Package, $3,950.00. Bestod av, utöver Z28 paketet, en 325 hk/346 5.7 Liter SFI (RPO LS1och chassinummerkod G, åttonde tecknet från vänster), mätarpaket med 155 mph hastighetsmätare, plasthuv med icke funktionellt scoop, speciellt luftintag, lätt modifierad bakspoiler, BF Goodrich g-Force TA KD 275/40ZR 17 däck, 17 x 9 ZR1-modell aluminiumfälgar, 'Level 1' fram-/bakvagns komponenter, grövre krängningshämmare och panhard stag fram respektive bak, syntetisk motorolja, speciell id-bricka på mittkonsol med tillverkningsnumret för den enskilda SS Camaron, speciella SS-emblem ersätter Z28 på framskärmar och bakpanel, speciell ägarhandbok mm.

Z28 Coupé.

Tillval
Utrustningspaketen var som alltid populära och tillsammans med de separata tillvalen var popularitetslistan sig i stort sett lik föregående år: centrallås, fjärrstyrda lås, elhissar, elbackspeglar, farthållare, elöppnad baklucka, CD-spelare, skyddslister, dimljus och automat. AC var en del av grundmodellen. T-top var hela tiden ett mycket populärt extra tillval och låg på samma höga nivå som 2000.

Z28an hade ju som vanligt sina egna tillval, till exempel RPO G92. Rear axle, performance som inkluderade lägre utväxling (högre numeriskt) för automat då alla med manuell hade 3.42, KC4 (oljekylare), QLC däck och 155 mph hastighetsmätare, vilket också innebar att 115 mph toppfartsspärren bort. RPO QFZ. P245/50ZR-16 All season blackwall tires var ett nytt tillval som till skillnad mot QLC däcken var avsedda för användning året om, kan ju bero lite på var bor då. Precis som för QLC däcken ingick även en 155 mph hastighetsmätare och borttagandet av toppfartsspärren 115mph (185 km/h).

RPO QLC. P245/50ZR-16 high performance blackwall tires, kunde också beställas separat men ingick också i RPO G92. Notera att både Z28 och SS hade automat som standard och den manuella Tremec T56 lådan var istället tillval.

B4C Camaros, dessa förtäckta Z28or, kunde till polisens förtjusning i vanlig ordning beställas.

Camaro SS hade sina egna små extra tillval som t ex: Hurst växelspak, friflödes avgassystem, 'Bilstein Ultra Performance Suspension System', Auburn differential och oljekylare. Återförsäljarmonterade tillval var en annan SS grill, SLP manuell växelspak och nytt friflödes avgassystem med tillhörande kjol baktill med fyra mittmonterade slutrör. Nytt för året var att 1LE paketet kunde beställas men numer endast till Camaro SS Coupé och inga utrustningsbegränsningar fanns längre. 1LE paketet bestod av i stort sett samma komponenter som tidigare år för Z28an och rekommenderades av SLP endast för tävlingskörning.

Precis som föregående byggde GMMG specialpreppade SS Camaros till olika Chevrolet, och Pontiac, återförsäljare och även om det inte var stora mängder så spred sig kunskapen om detta ”tillval” och bilarna blev alltmer intressanta. 2002 skulle sedan komma att bli riktigt intressant.

Modell/Motor/Hk/Låda/Utväxling
Camaro Coupé & Convertible/3.8 L V6/200 hk/5-vxl man/3.23 el 3.42
Camaro Coupé & Convertible/3.8 L V6/200 hk/4-steg aut/3.23 el. 3.42
Camaro Z28 Coupé & Convertible/346 LS1/310 hk/6-vxl man/3.42
Camaro Z28 Coupé & Convertible/346 LS1/310 hk/4-steg aut/2.73 el. 3.23
Camaro SS Coupé & Convertible/346 LS1/325 hk el. 335 hk/6-vxl man/3.42
Camaro SS Coupé & Convertible/346 LS1/325 hk el. 335 hk/4-stegs aut/3.23


© Camaro.nu



Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm