Camaro 1974

1974 Sport Coupé

Notera grillemblemet, bara 1974.

De mest uppenbara förändringarna kännetecknas främst av aluminiumstötfångarna som gjorde Camaron ungefär 17 cm längre. Frontbiten mellan huven och stötfångaren, liksom delen under stötfångaren, var nydesignade och tillverkade i ett platsmaterial: SMC (Sheet Molded Compound). Bakpanelen hade fått helt nya bakljus vilka nu också vek runt hörnen på bakskärmarna, detta innebar att de även innehöll sidomarkeringsljus.

På utrustningssidan fanns en nyhet som kommit till på grubd av krav från myndigheterna, och det var en startspärr som hade sensorer i båda framstolarna och bilen kunde inte startas om det satt någon/något där som inte hade säkerhetsbältet på sig. Detta system visade sig vara ett stort problembarn som allt för ofta inte fungerade som det skulle, vilket ledde till att myndighetskravet drogs tillbaka för att återkomma året därpå. Införandet av startspärren hade fört med sig att en form av rullbälten introducerats för att ge rörelsefrihet åt föraren och passageraren eftersom bältet ju skulle användas hela tiden under färd.

Vidare så hade Rally Sport modellen försvunnit, främst beroende på den nya fronten som ju inte gav någon möjlighet att erbjuda ett distinkt RS utseende. Type LT modellen gjordes än mer behaglig med extra ljudisolering i dörrar, på insidan av bakskärmarna och taket, vidare så ökades isoleringen också under mattan och bakom ryggstödet på baksätet samt under hatthyllan. LTn fick även nya framstolar och annan klädsel på dörrarna (tyg eller tyg/vinyl), ny träimitation samt färgmatchad instrumentbräda/ratt/rattstång mot inredningens färg. Z/28an å sin sida hade som främsta nyhet sin HEI ( High Energy Ignition) fördelare, det vill säga brytarlöst system som standard, dock först en bit in på modellåret.

Några andra nyheter för alla modeller var till exempel vinyltaken som nu fanns i 10 olika färger och strukturer. Alla V8 Camaros hade nu servostyrning som standard och en ny större bensintank på 21 gallons = 79,5 liter, mot tidigare 18 gallons = 68,1 liter, från Chevrolet Nova monterades. Vidare blev radialdäck ett tillval för första gången och AM/FM stereo radio kunde åter beställas för första gången sedan 1969.

En standard coupé hade fortfarande en RPO L22 (D) 100 hk/250 kubiktums L6 som standard, och till den en 3-växlad manuell eller alternativt trestegs automaten TurboHydramatic350. Standard V8 var en RPO L65 (H) 145 hk/350 (2-port förgasare), i Kalifornien var L65an inte godkänd utan det var RPO LM1 (L) 160 hk/350 (4-port förgasare) som gällde där. Till V8an kom också en 3-växlad manuell som standard men ytterligare två olika alternativ fanns till den, antingen en TH350 eller en Saginaw 4-växlad manuell. Den billigaste basmodellen med sexa och manuell kostade $2 828 medan motsvarande med V8 gick på $3 040. Den genomsnittliga prisökningen var ca 5% jämfört med 1973.

Paket
RPO Z21. Style Trim Group, $52.00. Bestod av bilens färg på dörrhandtag (i form av färgmatchad tejp i försänkning), kromlister i ovankant på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och runt p-ljus.

RPO Z54. Interior Decor/Quiet Sound Group, $35.00. Bestod av belysning i handskfack och extra mätarbelysning, träimitation på instrumentbräda, extra ljudisolering på undersida av motorhuv och i motorrum samt innanför inredningen. Detta paket ingick i Type LT.

Ovan nämnda delar, med egna RPO, i paketen kunde beställas separat.

Kraftöverföring
RPO LM1. 160 hp /Turbo Fire 350 (L), $46.00. Denna 350 var standard i Kalifornien, var obligatorisk att beställa om man ville ha en standard V8 där, och kunde inte beställas i några andra stater.

RPO L48. 185 hp /Turbo Fire 350 (K), $76.00. Innehöll en mild hydraulkam, 4-ports Rochester förgasare och 8.5:1 i kompression.

RPO M38. TurboHydramatic 350, $210.00. En trestegs automat som kunde beställas till standard V8an, L65 eller LM1, samt L48 men även standard L6.

RPO M20. 4-speed Wide Range, $200.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som bara kunde fås tillsammans med standard V8an, L65 eller LM1, samt L48.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.08, eller om man beställt L48 motor fick man en 3.42 istället. Om TH350 automat beställts fick man en 2.73 utväxling som standard, 3.08 med L48, men som option fanns också en 3.42 till bakaxeln. RPO G80. Positraction, $45.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, d v s 2.73 till 3.42.

1974 Type LT Coupé

Type LT.

Camaro Type LT Coupé, $3 380.70. LTn kan till att börja med urskiljas från övriga modeller genom att titta på det andra tecknet från vänster i chassinumret: S = LT och Q = övriga modeller. I Type LT ingick: Interior Decor/Quiet Sound Group, Mätarpaket, Elektrisk klocka, Servo styrning, Servobromsar, Sportbackspeglar, Dolda vindrutetorkare, Rally Wheels, fack i dörrsidor, djupare framstolar, ribbad klädsel i tyg eller tyg/vinyl, svartlackerad tröskellåda, kromlist runt grill och rakt över p-ljusglas samt Type LT emblem på takstolpar och bakpanel . TurboFire 145 hk/350 V8 (L65 men LM1 i Kalifornien). Till denna motor fanns en 3-växlad manuell växellåda som standard.

Kraftöverföring
RPO LM1. 160 hp /Turbo Fire 350 (L), $46.00. Denna 350 var standard i Kalifornien, var obligatorisk att beställa och hade samma innehåll som L65 (har chassinummerkod H) men med en 4-ports Rochester förgasare istället. LM1 var standard för Type LT i Kalifornien medan L65 var standard i övriga stater och följaktligen LM1an ett option.

RPO L48. 185 hp /Turbo Fire 350 (K), $76.00. Innehöll en mild hydraulkam, 4-ports Rochester förgasare och 8.5:1 i kompression.

RPO M38. TurboHydramatic 350, $210.00. En trestegs automat som kunde beställas tillsammans med alla V8orna; L65, LM1 och L48.

RPO M20. 4-speed Wide Range, $200.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som bara kunde beställas tillsammans med alla V8orna; L65, LM1 och L48.

Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.08, eller om L48 motorn beställts fick man istället en 3.42 utväxling. Om TH350 automat beställts fick man en 2.73 utväxling som standard, 3.08 med L48, men som option fanns också en 3.42 till bakaxeln. RPO G80. Positraction, $45.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, d v s 2.73, 3.08 och 3.42.

1974 Z/28 Sport Coupé
Detta var andra året för den ”nya” Z/28:an, d v s det faktum som gällde från och med 1973: Aluminiuminsuget var ersatt med ett gjutjärnsinsug, Holley förgasaren var ersatt med en Rochester, den mekaniska kamaxeln ersatt med en hydraulisk vilket i sin tur också sänkt rödmarkeringen på varvräknaren till 6000 rpm, samt inte minst det faktum att man också kunde få air conditioning till en Z28a. Hästkrafterna för 1974 var också desamma som 1973: 245 stycken. En förändring var dock att priset hade gått ner $26 sedan jämfört med 1973 beroende på att mätarpaket och stötfångarhorn inte längre ingick som standard i Z/28 paketet.

RPO Z28. Special Performance Package, $572.05 ($502.05 med Type LT) (utöver $3 039.70 som var grundpriset för Sport Coupé med V8, utöver $3 380.70 för Type LT). Bestod av en 245 hp/Turbo Fire 350 (T) med aluminium ventilkåpor med kylflänsar, kromat lock till luftrenare som var ny med två korta ”snorklar”, yttre sportbackspeglar (vä justerbar från insidan), HEI brytarlöst tändsystem (introducerades en bit in på modellåret), servobromsar, diffspärr, större kylare, dubbelt avgassystem, svart grill, Z/28 emblem på framskärmar, kraftigare startmotor, kraftigare fjädrar och krängningshämmare (fram/bak) samt stötdämpare, speciella 15 x 7 fälgar med kromring, centrumkopp samt kromade hjulmuttrar, F60-15 däck med vit text.

1974 Z/28 med stripen och dess vita bakgrund som egentligen skulle varit transparent.

Observera att fram- och bakspoilers samt stripes inte ingick i paketet utan fick beställas separat. Om stripes beställdes, som förresten var helt nya med tre breda ränder som slutade med Z28 längst fram på huven och bakluckan/bakspoiler om sådan beställts. Intressant här är att alla Z28 stripes var svarta (med tvåfärgad striping runt) på vit bakrund, men det var ett fel! som Chevrolet tvingades acceptera. Det var nämligen meningen att bakgrunden skulle vara transparent, vilket innebar att det var endast vita Zor med stripes som såg ut som det var tänkt! Om stripes beställts monterades inte några Z/28 emblem på framskärmarna.

I slutet av modellåret, någon gång under senvintern/tidig vår 1974, byttes motorn ut på grund av effekter från den första oljekrisen som bland annat lett till att efterfrågan sjönk kraftigt på modeller med starka bensinslukande motorer. Zans motor ersattes med L48an (se ”Kraftöverföring” under Type LT ovan) vilket reducerade priset och bensinförbrukningen (och prestandan rakt fram) på Zan, notera också att chassinummerkoden för motorn följaktligen ändrades till = K (L48). Trots denna förändring fortsatte försäljningen av Z/28:an att sjunka vilket fick till följd att modellen togs bort under tidiga sommaren, det vill säga ett tag innan man avslutade tillverkningen av 1974 års modell i juli. Noterbart tillval var bland annat: Sport Stripes, $77.00, tre breda stripes över huv och baklucka som slutar med ”Z28” med svarta ränder och tecken på vit bakgrund med tvåfärgad striping runt.

Kraftöverföring
RPO M40. TurboHydramatic 400, $297.00. En trestegs automat som var tillval fram till dess att man började montera L48 motorn i Z/28:an, då istället TH350 (RPO M38) blev tillval.

RPO M20. 4-speed Wide Range, $200.00. Muncie 4-växlad manuell. Ersattes i januari 1974 med en Borg Warner. När L48 motorn blev standard i Zan monterades istället Sagniaw lådor.

RPO M21. 4-speed Close Range, $200.00. Muncie 4-växlad manuell. Kunde inte beställas tillsammans med air conditioning. Borg Warner ersatte även dessa Muncie lådor i januari 1974 och när L48 motorn kom försvann detta tillval.

På bakaxelsidan var alltid 3.73 utväxling standard, men en 3.42 kunde beställas som ekonomi alternativ. Positraction klumpen, RPO G80, var standard för Zan. Det fanns också möjlighet att även beställa en 4.10 utväxling. När standard motorn byttes till en L48 följde automatiskt att utväxlings alternativen ändrades, liksom att kravet på diffspärr försvann. Med automat blev istället 3.08 standard utväxling med 3.42 som prestanda tillval, och om manuell låda valdes fick man 3.42 som standard utan ytterligare alternativ.


© Camaro.nu



Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm