1975 Sport Coupé
Art Work.
Inga direkt uppenbara nyheter kanske, men de fanns så läs vidare. En synlig nyhet var dock den nya stora bakrutan som svängde ner på de bakre takstolparna och förbättrade bakåtsikten avsevärt. Nu hade alla Camaros också katalytisk avgasrening som standard vilket innebar att de måste tankas med blyfri bensin, varför man också gjort röret till tanken smalare så att man inte av misstag skulle försöka använda en bensinpump med ett munstycke för blyad bensin. HEI fördelaren var nu också standard för 1975, tidigare endast tillval för Z/28.
Vidare var nu radialdäck standard, men man kunde beställa de billigare bias belt-däcken och då också få ett avdrag på bilens pris. Från och med denna årsmodell var också servostyrning standard på alla Camaros, tidigare endast på V8 modeller. Chevrolet hade också förbättrat bromsarna bak genom att införa nya lite större trummor med kylflänsar som standard. Centrallås var nu åter tillbaka som tillval liksom cruise control som inte funnits med som fabriksmonterat sedan 1968, dock det finns inga uppgifter om någon fabriksmonterad cruise 1975.
Z/28an var borta! Ingen överraskning med tanke på utvecklingen för 1974 års modell, men ändå! Dock finns det uppgift om att Chevrolet tillverkade ett exemplar, ingen vet riktigt säkert om det var en prototyp eller om den faktiskt levererades till någon köpare. Rally Sport kom tillbaka, efter att ha varit borta sedan 1973, ungefär halvvägs in på modellåret men nu i form av ett paket med speciell lackering och stripes. På motorsidan var det smärre förändringar och allt som återstod nu var tre alternativ (1969 fanns det 14!) eller bara två om du bodde i Kalifornien. Hästkrafterna var i stort sett oförändrade mot 1974.
En standard coupé hade nu en RPO L22 (D) 105 hk/250 kubiktums L6 som standard, och till den en 3-växlad manuell eller alternativt trestegs automaten TurboHydramatic350. Standard V8 var en RPO L65 (H) 145 hk/350 (2-port förgasare), och till den kom också en 3-växlad manuell som standard eller alternativt fanns också här en TH350. I Kalifornien var, precis som 1974, L65an inte godkänd utan det var RPO LM1 (L) 155 hk/350 (4-port förgasare) som gällde där. Den billigaste basmodellen med sexa och manuell kostade $3 553 medan motsvarande med V8 gick på $3 698. Den genomsnittliga prisökningen var drygt 20% jämfört med 1974, detta främst beroende på den katalytiska avgasreningen med allt som där hör till samt att HEI tändningen nu var standard. Men Chevrolet hade ju också radialdäck som standard liksom servostyrning och dessutom hade man bättrat på kvalitén för de komponenter som behöver regelbunden service och därmed gjort intervallerna längre.
Paket
RPO Z21. Style Trim Group, $55.00. Bestod av tejp, i samma färg som bilen, som monterades på dörrhandtag, kromlister i ovankant på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och mitt över p-ljusglas.
RPO Z54. Interior Decor/Quiet Sound Group, $35.00. Bestod av belysning i handskfack och extra mätarbelysning, träimitation på instrumentbräda, extra ljudisolering på undersida av motorhuv och i motorrum samt innanför inredningen. Detta paket ingick i Type LT.
1975 Rally Sport Art Work.
RPO Z85. Rally Sport Package, $238.00 ($165.00 för Type LT). Bestod av mattsvartlackerad motorhuv, frontplåt, grill, strålkastarsargar, ovansidan på framskärmar, främre delen av taket, övre delen på dörrar, bakpanel och fördjupningen för bakre registreringsskylt. En tre-färgad stripe som åtskiljer de mattsvartlackerade delarna från bilens huvudfärg. Tre-färgade Rally Sport dekaler på framskärmar och baklucka, Rally Wheels (14 x 7). Sportbackspeglar ingick i paketet om det beställdes till en standard coupé, Type LT hade redan dessa speglar. Navkapslar, turbinfälgar och vinyltak kunde inte kombineras med Rally Sport.
RPO Z86. Gymkhana Suspension, $112.00 ($66.00 för Type LT och Rally Sport). Bestod av speciella 15 x 7 fälgar (f d Z/28) lackerade i samma färg som bilen och med kromring, centrumkopp samt kromade hjulmuttrar, E60-15 däck med vit text, kraftigare krägningshämmare fram/bak och stötdämpare och snabbare utväxling på servostyrningen. Kunde inte kombineras med navkapslar eller turbinfälgar. Endast till V8 modeller.
Ovan nämnda delar, med egna RPO, i paketen kunde beställas separat.
Kraftöverföring
RPO LM1. 155 hp /Turbo Fire 350 (L), $54.00. Denna 350 var standard i Kalifornien, var obligatorisk att beställa om man ville ha en standard V8 där, och hade samma innehåll som L65 men med en 4-ports Rochester förgasare istället. LM1, och L65 i andra stater än Kalifornien, var standard på Type LT.
RPO M38. TurboHydramatic 350, $235.00. En trestegs automat som kunde beställas till standard V8an, L65 eller LM1 ( i Kalifornien endast LM1), även L6.
RPO M20. 4-speed Wide Range, $219.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som bara kunde fås tillsammans med LM1 (inte i Kalifornien, endast M38 kunde fås till LM1 där). Det enda manuella alternativ som fanns i Californien för LM1an var en 3-växlad manuell Saginaw låda (standard), och det först från mars 1975.
Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.08 för L22 och LM1 motorerna medan L65:an hade en 2.73 med 2.56 som ekonomi alternativ. Om TH350 automat beställts fick man en 2.73 utväxling som standard till L22 och L65 medan 3.08 kom med LM1. Här hade L65 och LM1 2.56 som ekonomi alternativ, medan L6 hade 3.08 som prestanda alternativ. Det fanns dock möjlighet att även beställa utväxlingar upp till 3.73. RPO G80. Positraction, $49.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.56, 2.73 och 3.08.
1975 Type LT Coupé
Type LT Camaron hade nu blivet ända modellen utöver standard och Chevrolet satsade nu extra mycket på att framhålla dess förträfflighet, delvis för att motivera lite varför Z/28:an försvunnit. Den häftigaste varianten av LTn var den som beställdes med RPO Z85 Rally Sport och RPO Z86 Gymkhana.
Type LT.
Camaro Type LT Coupé, $4 070.05. LTn urskiljs i vanlig ordning från övriga modeller genom att titta på det andra tecknet från vänster i chassinumret: S = LT och Q = övriga modeller. I Type LT ingick: Interior Decor/Quiet Sound Group, Mätarpaket, Elektrisk klocka, Servo styrning, Servobromsar, Sportbackspeglar, Dolda vindrutetorkare, Rally Wheels 14 x 7, fack i dörrsidor, skålade framstolar, klädsel i tyg eller tyg/vinyl, svartlackerad tröskellåda, kromlist runt grill och rakt över p-ljusglas samt Type LT emblem på takstolpar och bakpanel. TurboFire 145 hk/350 V8 L65 (LM1 i Kalifornien). Till denna motor fanns en 3-växlad manuell växellåda som standard.
Kraftöverföring
RPO LM1. 155 hp /Turbo Fire 350 (L), $54.00. Denna 350 var standard i Kalifornien, var obligatorisk att beställa och hade samma innehåll som L65 men med en 4-ports Rochester förgasare istället.
RPO M38. TurboHydramatic 350, $235.00. En trestegs automat som kunde beställas till L65 eller LM1 (i Kalifornien endast LM1).
RPO M20. 4-speed Wide Range, $219.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som bara kunde fås tillsammans med RPO LM1 (inte i Kalifornien, endast M38 kunde fås till LM1 där). Det ända manuella alternativ som fanns i Kalifornien för LM1an var en 3-växlad manuell Saginaw låda, och det först från mars 1975.
Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.08 för LM1 motorn medan L65:an hade en 2.73 med 2.56 som ekonomi alternativ. Om TH350 automat beställts fick man en 2.73 utväxling som standard till L65 medan 3.08 kom med LM1. Här hade L65 och LM1 2.56 som ekonomi alternativ. Det fanns dock möjlighet att även beställa utväxlingar upp till 3.73. RPO G80. Positraction, $49.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.56, 2.73 och 3.08.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm