Camaro 1997

1997 Sport Coupé

Nya bakljus1997.

Femte årgången av den fjärde generationen bjöd på några små ansiktslyftningar. Instrumentbrädan var ny med ändrade format och omflyttade mätare, vägmätaren blev senare under modellåret digital, inredningen hade fått några nya dricka hållare och mittkonsollocket öppnades nu från sidan. En ny Monsoon stereo (istället för Bose) med sex högtalare introducerades.

Vidare så var bakljusen ändrade såtillvida att de blivit trefärgade med yttre halvan röd och den inre halvan var vit och orange. DRL (Daytime Running Lamps) var nu standard innebärande att när tändningen slås på tänds parkeringsljusen automatiskt och vindrutetorkarna var lite mer slimmade. 16 x 8 fälgarna (standard på Zan) hade till detta år också fått en ny design, 5-ekrade och med silverlackering eller kromad yta. För övrigt gällde samma standardutrustning som föregående årsmodell.

Ett helt nytt tillval för Z28an var RPO Z4C "30th Anniversary Package" vilket framtagits i och med Camarons 30-års jubileum. Paketet bestod i huvudsak av en vit lackering (inkl fälgarna alt kromade) med två breda orange stripes över motorhuv, tak (gäller ej cab) och baklucka, en speciell houndstooth inredning (svart/vit) i tyg och vitt läder med "30th Anniversary" broderat på nackstöd, baksäte och golvmattor och P245 däck ingick. En serie med SS Camaros tillverkades med jubileumspaketet, 957 st varav 100 st hade Corvette LT4 motorn.

Årets färger var: Arctic White*, Bright Red*, Black*, Bright Purple Metallic*, Polo Green Metallic, Cayenne Red Metallic, Quasar Blue Metallic, Mystic Teal Metallic, Sebring Silver Metallic* och Bright Green Metallic*. RS Camaros var begränsade till lackeringarna markerade med *. Inredningsalternativen var lite fler bl a beroende på 30-års jubileet och såg ut enligt följande: Mörk grå tyg, Neutral tyg, Mörk grå läder, Mellangrå läder, Neutral läder, Röd läder, Vit Houndstooth/Läder och Vit läder. Tre färger på cabtoppen fanns att välja mellan: svart, vit och neutral/beige.

En Camaro Coupé kostade nu $16,215 och motsvarande cab kostade $21,770, med RS paketet kostade de $17,970 respektive $23,170. I vanlig ordning kunde polisen också köpa B4C Camaros som nu kostade $2,474 med manuell och $3,454 med automat.

Z28 Convertible med Z4C.

Camaro Z28 Sport Coupé, $20,115. Bestod av en 285 hp/350 SFI (RPO LT1och chassinummerkod P, åttonde tecknet från vänster) med en 4-stegs automat Turbohydramatic 4L60-E låda som standard, mätarpaket med 115 mph hastighetsmätare *), 16 x 8 tums 5-eker aluminium fälgar med P235/55R-16 Touring däck, svartlackerade strålkastarfickor, Z28 emblem på bakpanel och på framskärmar, Bowtie emblem på bakpanel bredvid Z28 emblem, svartlackerade sportbackspeglar, svartlackerat tak, de Carbon gasstötdämpare och grövre krängningshämmare fram/bak, hårdare fjädrar fram och bak, ökad caster, ABS skivbromsar och diffspärr.

Camaro Z28 Convertible, $25,520.00. Samma paket som till Z28 Coupé med följande tillägg: Glasbakruta, isolerad topp med innertak, bakrutedefroster, förstärkningar under instrumentbräda, mellan hjulhus och i golv. Till detta kom cabställning och konstruktionen kring denna.

*) Elektroniskt maximerad toppfart till 115 mph = 185 km/h.

RPO R7T, Super Sport (SS) Package, $3,999.00. Bestod av, utöver Z28 paketet, en 305 hk/350 SFI (RPO LT1och chassinummerkod P, åttonde tecknet från vänster), mätarpaket med 155 mph hastighetsmätare, plasthuv med funktionellt scoop, speciellt luftintag kopplat till huvscoopet, lätt modifierad bakspoiler, BF Goodrich Comp T/A 275/40ZR-17 däck (245/50ZR-16 däck till cab), 17 x 9 ZR1-modell aluminiumfälgar (16 x 8 ZR1-modell på cab), 'Level 1' fram-/bakvagns komponenter (endast coupé), grövre krängningshämmare och panhard stag fram respektive bak (cab behåller standard Z28 komponenter), syntetisk motorolja, speciell id-bricka på mittkonsol med tillverkningsnumret för den enskilda SS Camaron, speciella SS-emblem ersätter Z28 på framskärmar och bakpanel, speciell ägarhandbok mm.

SS Coupé.

Tillval
Utrustningspaketen var som alltid populära och tillsammans med de separata tillvalen var popularitetslistan sig i stort sett lik: centrallås, fjärrstyrda lås, elhissar, elbackspeglar, farthållare, elöppnad baklucka, skyddslister, dimljus och automat. AC var nu definitivt en del av grundmodellen.

Z28an hade ju som vanligt sina egna tillval, till exempel RPO G92. Rear axle, performance som inkluderade lägre utväxling (högre numeriskt) för automat då alla med manuell hade 3.42, KC4 (oljekylare), QLC däck och 155 mph hastighetsmätare, vilket också innebar att 115 mph toppfartsspärren bort. RPO QFZ. P245/50ZR-16 All season blackwall tires var ett nytt tillval som till skillnad mot QLC däcken var avsedda för användning året om, kan ju bero lite på var bor då. Precis som för QLC däcken ingick även en 155 mph hastighetsmätare och borttagandet av toppfartsspärren 115mph (185 km/h). RPO QLC. P245/50ZR-16 high performance blackwall tires, kunde också beställas separat men ingick också i RPO G92. En liten nyhet som gällde både Z28 och SS var att automat nu var standard i de båda och den manuella lådan var istället tillval.

1LE paketet beställdes som vanligt i sina små serier till Z28an och bestod i huvudsak av: hårdare fjädrar, kraftigare krängningshämmare, ställbara Koni stötdämpare, hårdare bussningar, kraftigare bärarmar fram/bak, effektivare kylning och naturligtvis G92. T-top eller annan extra utrustning kunde inte beställas med 1LE, AC ingick dock.

Polisbilarna, B4C, kunde 1997 beställas för $2,474 med manuell eller för $3,454 med automat. Förtäckta Z28or var vad de var.

Camaro SS hade sina egna små extra tillval som t ex: Hurst växelspak, friflödes avgassystem, 'Level II Bilstein Sport Suspension package', ’Torsen Torque Sensing Ltd Slip Differential', BF Goodrich Comp T/A 17'' R1 blackwall tires och oljekylare.

Återförsäljarmonterat alternativ.

Modell/Motor/Hk/Låda/Utväxling
Camaro Coupé & Convertible, inkl RS/3.8 L V6/200 hk/5-vxl man/3.23 el 3.42
Camaro Coupé & Convertible, inkl RS/3.8 L V6/200 hk/4-steg aut/3.23 el. 3.42
Camaro Z28 Coupé & Convertible/350 LT1/285 hk/6-vxl man/3.42
Camaro Z28 Coupé & Convertible/350 LT1/285 hk/4-steg aut/2.73 el. 3.23
Camaro SS Coupé & Convertible/350 LT1/305 hk el. 310 hk/6-vxl man/3.42
Camaro SS Coupé & Convertible/350 LT1/305 hk el. 310 hk/4-stegs aut/3.23


© Camaro.nu



Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm