1988 Sport Coupé
1988 Sport Coupé.
LT tillvalet för Sport Coupe var borta. Z28an var också borta! och ersatt av IROC-Zan men Z28 emblemet fanns kvar på instrumentbrädan. 16 tum fälgarna som tidigare varit standard i IROC-Z paketet hade nu fått nytt utseende och var också ett extra tillval, standardfälg för IROC-Z var nu samma 5-ekrade 15 x 7 tum som Z28an tidigare hade. Samma fälg var också standard till Sport Coupe.
IROC-Z dekalerna på dörrarna var flyttade från dörrens framkant till dess bakkant istället. De externa Z28 emblemen var ersatta med IROC-Z istället. Stripen nedtill blev omvänd med den svarta delen längst ner och med ett mellanrum till den övre stripen. Nytt var DX3, stripe delete det vill säga inga stripes eller dekaler alls.
IROC-Z 16 x 8 tums fälg 1988 – 1990.
Camaro Sport Coupe hade fått ta över en del tidigare typiska Z28 utseendedetaljer förutom emblemen som sa Camaro istället för Z28 och lyktpottorna var inte svarta liksom inte heller centerkopparna på fälgarna, huven var också av den släta sorten. Den nedre stripen var av samma sort som IROC-Zan hade haft under 85-87. 1988 var sista året för Sport Coupe och tidigt under modellåret hade den en liten ”Aero Wing” istället för den tredelade spoilern.
1988 IROC-Z Coupé.
Alla V8 Camaros hade nu en så kallad serpentinrem istället för fläktremmar. Den långlivade LG4 305an ersattes nu av en ny L03 305 ned bränsleinsprutad förgasare (TBI). Alla TPI motorer hade fått 5 nya hk bl a tack vare nya kamaxlar vilka fått högre lyft och längre duration. G92 paketet var även detta år tillgängligt för IROC-Z cabben och paketet kunde nu, som tidigare nämnts, även beställas till 350 TPI (B2L) eftersom e nu hade 2.77 utväxling som standard och 3.27 var extra tillval. J65, G80 och KC4 var som tidigare ett måste för alla 350 TPI och G92 utrustade Camaros.
Ett hemligt tillval ”Showroom Stock Racing” 1LE paket kom till sent under året och endast fyra stycken tillverkades.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm