1996 Sport Coupé

Inte sedan 1972 hade den funnits men nu var Camaro SS tillbaka, både som coupé och cab, numera i form av ett extra tillvalspaket för Z28an. Med bl a lite mer hästkrafter, 17 tums hjul och scoopförsedd huv. Z28orna som skulle utrustas med SS paketet skickades från Camaro fabriken till företaget SLP som monterade SS delarna, varefter bilarna skickades tillbaka till fabriken för slutkontroll och leverans.
Då det mesta var fokuserat på SS modellen märktes nyheterna inte så mycket för övriga Camaros men några de intressantaste var att alla Zor nu hade dubbla katalysatorer vilket höjde den angivna effekten med tio hästkrafter till totalt 285, alla Camaros hade nu AC som standard (alldeles i början av modellåret var det dock inte så), 16 x 8 fälgarna kunde nu också beställas i krom och ett annat nytt tillval var att man kunde få sin Z med tak och backspeglar lackerade i samma färg som bilen. Nämner också att ASR (Automatic Slip Control det vill säga anti-spinn) nu på riktigt fanns som tillval för Z28an, tillvalet kom smygande alldeles i slutet av 1995 års modell. Ett tillval hade försvunnit också nämligen oljekylaren, RPO KC4. För övrigt gällde samma standardutrustning som föregående årsmodell.

RS Convertible.
Camaro RS var också en modell som återkom, senast synlig 1992, och var i praktiken en standard Camaro med sidokjolar och spoilers samt RS emblem. OBD-II ECM introducerades vilket var ett förbättrat system som skulle diagnosistera motorproblem på ett effektivare sätt. Ett nytt Y87 paket fanns tillgängligt för standard och RS modellen och bestod av skivbromsar runtom, 3.42 utväxling och sportigare chassi. Till detta paket var man tvungen att beställa P235/55TR16 däck.
200 hk 3.8 L V6 satt nu i alla standard och RS Camaros.
En Camaro Coupé kostade nu $14,990 och en Camaro Convertible kostade $21,270, med RS paketet kostade de $17,490 respektive $22,720.
Tillgängliga lackeringar var: Arctic White*, Bright Red*, Black*, Bright Teal Metallic*, Polo Green Metallic*, Cayenne Red Metallic, Quasar Blue Metallic, Mystic Teal Metallic, Sebring Silver Metallic* och Dark Purple Metallic. RS Camaros var begränsade till lackeringarna markerade med *. SS Camaros fick nöja sig med Arctic White, Polo Green, Mystic Teal, Bright Red och Black. Inredningsalternativen hade ändrats något och såg ut enligt följande: Medium Gray, Graphite och Neutral, de två senare färgerna kunde även beställas i läder. Tre färger på cabtoppen fanns att välja mellan: svart, vit och neutral/beige.
Camaro Z28 Sport Coupé, $19,390.00. Bestod av en 285 hp/350 SFI (RPO LT1och chassinummerkod P, åttonde tecknet från vänster) med en 6-växlad manuell Borg Warner låda som standard, mätarpaket med 115 mph hastighetsmätare *), 16 x 8 tums 5-eker aluminium fälgar med P235/55R-16 Touring däck, svartlackerade strålkastarfickor, Z28 emblem på bakpanel och på framskärmar, Bowtie emblem på bakpanel bredvid Z28 emblem, svartlackerade sportbackspeglar, svartlackerat tak, luftkonditionering, de Carbon gasstötdämpare och grövre krängningshämmare fram/bak, hårdare fjädrar fram och bak, ökad caster, ABS skivbromsar och diffspärr.

Z28 Coupé.
Camaro Z28 Convertible, $24,490.00. Samma paket som till Z28 Coupé med följande tillägg: Glasbakruta, isolerad topp med innertak, bakrutedefroster, förstärkningar under instrumentbräda, mellan hjulhus och i golv. Till detta kom cabställning och konstruktionen kring denna.
*) Elektroniskt maximerad toppfart till 115 mph = 185 km/h.
RPO R7T, Super Sport (SS) Package, $3,999.00. Bestod av, utöver Z28 paketet, en 305 hk/350 SFI (RPO LT1och chassinummerkod P, åttonde tecknet från vänster), mätarpaket med 155 mph hastighetsmätare, plasthuv med funktionellt scoop, speciellt luftintag kopplat till huvscoopet, lätt modifierad bakspoiler, BF Goodrich Comp T/A 275/40ZR-17 däck (245/50ZR-16 däck till cab), 17 x 9 ZR1-modell aluminiumfälgar (16 x 8 variant på cab), 'Level 1' fram-/bakvagns komponenter (endast coupé), grövre krängningshämmare och panhard stag fram respektive bak (cab behåller standard Z28 komponenter), syntetisk motorolja, speciell id-bricka på mittkonsol med tillverkningsnumret för den enskilda SS Camaron, speciella SS-emblem ersätter Z28 på framskärmar och bakpanel, speciell ägarhandbok mm.
Tillval
Utrustningspaketen var populära och tillsammans med de separata tillvalen var popularitetslistan sig i stort sett lik: AC, centrallås, fjärrstyrda lås, elhissar, elbackspeglar, farthållare, elöppnad baklucka, skyddslister, dimljus och automat. Bland de separata tillvalen kan man notera att över 99% av alla ’96or tillverkades med AC. Kom ihåg att nästan 99 % av alla ’95or hade AC, en medveten satsning från Chevrolet, och från och med 1996 blev AC en del av grundmodellen.

Z28 Convertible.
Z28an hade ju som vanligt sina egna tillval, till exempel RPO G92. Rear axle, performance som inkluderade lägre utväxling (högre numeriskt) för automat då alla med manuell hade 3.42, KC4 (oljekylare), QLC däck och 155 mph hastighetsmätare, vilket också innebar att 115 mph toppfartsspärren bort. RPO QFZ. P245/50ZR-16 All season blackwall tires var ett nytt tillval som till skillnad mot QLC däcken var avsedda för användning året om, kan ju bero lite på var bor då. Precis som för QLC däcken ingick även en 155 mph hastighetsmätare och borttagandet av toppfartsspärren 115mph (185 km/h). RPO QLC. P245/50ZR-16 high performance blackwall tires, kunde också beställas separat men ingick också i RPO G92.
1LE paketet beställdes som vanligt i sina små serier till Z28an och bestod i huvudsak av: hårdare fjädrar, kraftigare krängningshämmare, ställbara Koni stötdämpare, hårdare bussningar, kraftigare bärarmar fram/bak, effektivare kylning och naturligtvis G92. T-top eller annan extra utrustning kunde inte beställas med 1LE, men AC ingick nu för första gången.
Polisbilarna, B4C, kunde 1996 beställas för $3,369 med manuell eller för $4,905 med automat. Förtäckta Z28or var vad de var.
Camaro SS hade sina egna små extra tillval som t ex: Hurst växelspak, friflödes avgassystem, 'Level II Bilstein Sport Suspension package', ’Torsen Torque Sensing Ltd Slip Differential' och BF Goodrich Comp T/A 17'' R1 blackwall tires.
Modell/Motor/Hk/Låda/Utväxling
Camaro Coupé & Convertible, inkl RS/3.8 L V6/200 hk/5-vxl man/3.23 el 3.42
Camaro Coupé & Convertible, inkl RS/3.8 L V6/200 hk/4-steg aut/3.23 el. 3.42
Camaro Z28 Coupé & Convertible/350 LT1/285 hk/6-vxl man/3.42
Camaro Z28 Coupé & Convertible/350 LT1/285 hk/4-steg aut/2.73 el. 3.23
Camaro SS Coupé & Convertible/350 LT1/305 hk el. 310 hk/6-vxl man/3.42
Camaro SS Coupé & Convertible/350 LT1/305 hk el. 310 hk/4-stegs aut/3.23
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm