Camaro 1990

1990 Sport Coupé

1990 års modell var mycket kort, från augusti till december 1989. Detta beroende på att Chevrolet valde att inte förnya kontraktet för rätten att använda ordet IROC varför inga IROCs kunde tillverkas efter den 31 december 1989. 1991 års Camaro kom istället mycket tidigt i mars 1990, men det återkommer jag till.

Det är lätt att känna igen 1990 års Camaros eftersom de fick en ansiktslyft inredning med bland annat en krockkudde på förarsidan, omgjord instrumentbräda, gula tecken på instrumenteringen, rundare reglage etc. 1990 års IROC-Zor är således de enda med annorlunda inredning och 1990 års RS är de enda med ny inredning och de gamla sidokjolarna och frontspoilern.

RS Coupé.

Den gamla LB8 2.8 liters V6an ersattes med en 3.1 liters LH0 V6. 1990 var äntligen den årsmodell som IROC-Zans standardmotor var 305 TPI motorn istället för L03 V8an med TBI förgasare. Nu var dock så att man var tvungen att beställa G92 för att få den vassare kamaxeln till 305 LB9 motorn när den beställdes med manuella lådan, tidigare räckte det ju med att beställa manuell och 5.0 TPI. En annan skillnad mellan 1989 5.7 IROC och 1990 5.7 IROC är kolvarna som var lättare, vilket också förklarar effektökningen från 240 till 245. 1990 års TPI Camaros bytte också ut MAF sensorn mot en MAP sensor.

IROC-Z cabben hade nu 16 x 8 fälgar med P245/50ZR-däck som standard. G80 diffspärr var standard på alla IROCs. Borg Warner HD bakaxeln var borta och ersatt med den gamla 7.625 (7 5/8) axeln. Detta innebar också smärre ändringar på utväxlingarna; LB9/5-växlad från 3.45 till 3.42 och B2L från 3.27 till 3.23. Innehållet i G92 paketet utökades och beställdes som ett prestandapaket istället för att som tidigare innebära att man måste beställa viss typ av extra utrustning. Observera att från och med 1990 kunde ingen Camaro med G92 paketet beställas med T-top, detta gällde även de med LB9 TPI och 5-växlad manuell.

G92 kunde beställas på två sätt; med eller utan AC. Beställde du utan AC fick du hela 1LE paketet.

G92 med AC (C60):
- Nedväxlad bakaxel (305/3.42, 350/3.23)
- Skivbromsar bak (J65)
- Dubbelt avgassystem med dubbla katalysatorer (N10)
- Oljekylare (KC4)
- 5.0 liter TPI (LB9) med 5-växlad manuell får vassare kam, samma som 5.7 TPI

G92 utan AC, utöver det som anges ovan:
- Borttag av dimljus
- Aluminiumkardan (JG1)
- Aluminiumreservhjul med litet däck (N64)
- Större skivbromsar fram (11.86 tum) med Girlock PBR aluminium ok och dubbla kolvar
- Special bensintank (skvalpplåtar) och pickup

34 stycken 1LE LB9 IROC-Zor tillverkades och 28 stycken B2L IROC-Zor.


© Camaro.nu



Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm