1979 Sport coupé
Denna årsmodell hade ett antal olika nyheter att bjuda på. Instrumentbrädan var helt ny, första och enda ändringen under hela denna generation av Camaros, med en platt och fyrkantig design till skillnad mot den lite svängda som fanns tidigare. Själva instrumenteringen var dock oförändrad.
Berlinetta.
En helt ny modell dök upp: Berlinetta, en direkt ersättare för Type LT som försvunnit, denna nya modell passade man på att göra än mer lyxig men i grunden hade Berlinettan dock samma utrustning som LTn. Rally Sport modellen var nu en helt egen modell och kunde inte kombineras med någon annan, varken Z28 eller Berlinetta. Z28an fick en frontspoiler som svängde upp på främre delen av hjulhuskanterna och den fick också nya stripes.
För övrigt kom en ny bakaxel utväxling, 2.56, för standard coupé med L6, och man hade förbättrat rattlåset liksom EGR funktionen (för att klara de allt hårdare avgasreningskraven). Några nya tillval var bland annat elektriskt uppvärmd bakruta, elektrisk radioantenn samt fyra olika stereo alternativ.
En standard coupé hade en RPO L22 (D) 250 kubiktums L6 som standard (115 hk/90 hk i Kalifornien), och till den en 3-växlad manuell (i Kalifornien endast automat) eller alternativt trestegs automaten TurboHydramatic350 MX1. Basmodellen, som hade en sexa och manuell, kostade $4 676. Den genomsnittliga prisökningen var ungefär 6% jämfört med 1978.
Paket
RPO Z21. Style Trim Group, $73.00. Bestod av tejp i samma färg som bilen och monterades på dörrhandtagen, kromlister i ovankant (mot takstolpe) på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och på parkeringsljusen.
RPO Z54. Interior Decor/Quiet Sound Group, $64.00. Bestod av belysning i handskfack och extra mätarbelysning, läderimitation på instrumentbräda, extra ljudisolering på undersida av motorhuv och i motorrum samt innanför inredningen. Detta paket var standard till Berlinetta, ingick också i Custom inredning.
Ny bräda 1979.
Ovan nämnda delar, med egna RPO, i paketen kunde beställas separat.
Kraftöverföring
RPO LG3. 130 hp(125 hp i Kalifornien) /Turbo Fire 305 (U), $235.00. Denna 305 med 2-ports förgasare var ett option för alla modeller utom Z28. LG3 motorn kunde inte beställas med 3-växlad manuell, utan bara med 4-växlad manuell, MM4, (i Kalifornien kunde manuell låda inte beställas alls) alternativt MX1 3-stegs automat.
RPO LM1. 170 hp (165 hp i Kalifornien)/Turbo Fire 350 (L), $360.00. Denna 350 med 4-ports förgasare var också ett tillval för alla modeller utom Z28, där den var standard. Växellådsalternativen var de samma som för LG3 motorn ovan.
RPO MM4. 4-speed Wide Range, $135.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som kunde beställas tillsammans med LG3 och LM1, d v s båda V8orna. I Kalifornien fanns endast MX1 som växellådsalternativ.
RPO MX1. TurboHydramatic 350, $335.00. En trestegs automat som kunde beställas till alla motoralternativ. Denna automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.
Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 2.56 för L6, medan LG3 och LM1 hade 3.08. Om TH350 automat beställts fick man också en 2.56 utväxling som standard till L6 medan LG3 och LM1 hade 2.41, vidare hade LM1 en 3.08 som prestanda utväxling. RPO G80. Positraction, $64.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.41, 2.56 och 3.08.
1979 Berlinetta Coupé
Modellen var helt ny men i praktiken en utvecklad Type LT. 14 x 7 Customfälgar som standard var en nyhet, en uppsättning turbinfälgar i aluminium fanns som option.
Camaro Berlinetta Coupé, $5 395.90. Berlinettan urskiljs från övriga modeller genom att titta på det andra tecknet från vänster i chassinumret: S = Berlinetta och Q = övriga modeller. I modellen ingick: Interior Decor/Quiet Sound Group, Dubbla signalhorn, Mätarpaket, Elektrisk klocka, Servostyrning, Servobromsar, Sportbackspeglar, Dolda vindrutetorkare, Färgmatchade Customfälgar 14 x 7, radialdäck, färgmatchad ratt/rattstång/instrumentbräda, skålade framstolar, klädsel i tyg eller tyg/vinyl, svartlackerad tröskellåda, pinstriping längs hjulhuskanter och tröskellåda samt på främre och bakre stötfångarna, grillen var lackerad i en blank silver, Berlinetta emblem återfanns i grill, på takstolpar och baklucka. För att ytterligare sänka ljudnivån i coupén användes extra stora rambussningar och motorkuddarna var också speciellt anpassade.
Berlinetta.
Berlinetta hade en Turbo Thrift RPO L22 (D) 250 kubiktums L6 som standard (115 hk/90 hk i Kalifornien), och till den en 3-växlad manuell (i Kalifornien endast automat) eller alternativt trestegs automaten TurboHydramatic350 MX1.
Paket
RPO Z21. Style Trim Group, $73.00. Bestod av tejp i samma färg som bilen som monterades på dörrhandtagen, kromlister i ovankant (mot takstolpe) på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och på parkeringsljusen.
RPO Z54. Interior Decor/Quiet Sound Group, $64.00. Bestod av belysning i handskfack och extra mätarbelysning, läderimitation på instrumentbräda, extra ljudisolering på undersida av motorhuv och i motorrum samt innanför inredningen. Detta paket var standard till Berlinetta, ingick också i Custom inredning.
Alla ovan nämnda delar, med egna RPO, i paketen kunde beställas separat.
Kraftöverföring
RPO LG3. 130 hp(125 hp i Kalifornien) /Turbo Fire 305 (U), $235.00. Denna 305 med 2-ports förgasare var ett tillval för alla modeller utom Z28. LG3 motorn kunde inte beställas med 3-växlad manuell, utan bara med 4-växlad manuell, MM4, (i Kalifornien kunde manuell låda inte beställas alls) alternativt MX1 trestegs automat.
RPO LM1. 170 hp (165 hp i Kalifornien)/Turbo Fire 350 (L), $360.00. Denna 350 med 4-ports förgasare var också ett tillval för alla modeller utom Z28, där var den standard. Växellådsalternativen var de samma som för LG3 motorn ovan.
RPO MM4. 4-speed Wide Range, $135.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda som kunde beställas tillsammans med LG3 och LM1, d v s båda V8orna. I Kalifornien fanns endast MX1 som växellådsalternativ.
RPO MX1. TurboHydramatic 350, $335.00. En trestegs automat som kunde beställas till alla motoralternativ. Denna automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.
Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 2.56 för L6, medan LG3 och LM1 hade 3.08. Om TH350 automat beställts fick man också en 2.56 utväxling som standard till L6 medan LG3 och LM1 hade 2.41, vidare hade LM1 en 3.08 som prestanda utväxling. RPO G80. Positraction, $64.00. Spärrad differential kunde fås till alla utväxlingar, det vill säga 2.41, 2.56 och 3.08.
1979 Rally Sport Coupé
Rally Sport modellen hade nu fått en helt egen status som modell, det vill säga kunde inte kombineras med någon annan modell.
Camaro Rally Sport Coupé, $5 072.90. I modellen ingick: Svartlackerad eller mörkblå eller brun motorhuv, frontpanel (stötfångare och upp), grill, sarg runt strålkastarna, ovansidan på framskärmar, främre delen av taket, övre delen på dörrar och bakpanel (exkl stötfångare). En tre-färgad stripe (fanns i fem olika kombinationer), färgmatchad med inredningen, som åtskiljer de svart (eller mörkblå eller brun) lackerade delarna från bilens huvudfärg. Tre-färgade Rally Sport dekaler på framskärmar och bakspoiler. Sportbackspeglar och Rally Wheels 14 x 7, lackerade i samma färg som bilen, hörde också till paketet liksom en bakspoiler. Heltäckande navkapslar och vinyltak kunde inte kombineras med Rally Sport.
RS med T-top.
Rally Sport Coupé hade en Turbo Thrift RPO L22 (D) 250 kubiktums L6 som standard (115 hk/90 hk i Kalifornien), och till den en 3-växlad manuell (i Kalifornien endast automat) eller alternativt trestegs automaten TurboHydramatic350 MX1.
Kraftöverföring
Se under ”1979 Berlinetta Coupé” ovan.
1979 Z/28 Sport Coupé
Den såg nästan ut som året innan, förutom att den fått ny design på alla sripes och dessutom en frontspoiler som gick en bit upp mot främre hjulhusen.
Camaro Z28 Sport Coupé, $6 115.35. Bestod av en 175 hk (170 hk i Californien)/TurboFire 350 RPO LM1 (L) med en 4-växlad manuell (så kallad Close Ratio RPO M21) Borg Warner låda som standard bakom, och till den en extra kraftig 11 tum koppling. 3.73 utväxling i bakaxel med manuell eller med automat användes en 3.42. Dubbelt avgassystem med dubbla ljuddämpare. Servoskivbromsar. Servostyrning med snabbare utväxling. Hårdare fjädrar. Kraftigare krängningshämmare fram/bak. Hårdare stötdämpare. Hårdare bussningar i fram- och bakvagn. GR70 x 15 radialdäck med vit text. Speciella 15 x 7 fälgar lackerade i bilens färg med kromring, centrumkopp samt kromade hjulmuttrar. Space saver reservhjul. Mätarpaket. Bakspoiler. Grill/ strålkastar- och bakljussargar/tröskellådor/kromlister/ var svartlackerade. Vidare så ingick ett icke funktionellt huvscoop samt stripes nedtill längs sidan med Z28 i stora tecken och stripes fanns även på frontspoiler samt på bakspoilern. Z28 dekaler fanns i fronten snett ovanför grillen och på bakspoiler.
Att Z28an hade mer hästkrafter, 170 mot 165, i sin LM1 motor berodde främst på att ett dubbelt avgassystem användes men i Kalifornien hade man hårdare avgasreningskrav och man fick där nöja sig med 165 hk för Zan.
1979 Z28.
Kraftöverföring
RPO MX1. TurboHydramatic 350, $59.00. En trestegs automat var ända alternativet till den 4-växlade Borg Warner låda som kom som standard. Denna automatlåda var obligatorisk i Kalifornien.
Utväxling till bakaxeln med manuell växellåda var 3.73 för Zan och dess LM1a. Med TH350 automat fick man en 3.42. RPO G80. Positraction, $64.00. Spärrad differential kunde fås till båda utväxlingarna, det vill säga 3.42 och 3.73.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm