1991 Sport Coupé
1991 Z28 Convertible.
Z28 namnet kommer tillbaka, IROC-Z namnet är ju borta. Alla sidokjolar och frontspoiler är nya, större och med kylhål framför hjulen. Spoilern bak på Z28an är ersatt med en lite högre vinge, Z28 cab och Camaro RS behåller däremot samma bakspoiler som tidigare år. Z28 grillen är ny med namnet Camaro ersatt med bowtie loggan, vidare så är huvgälarna ersatta med ett par mindre scoop.
En ny 16 x 8 tums fälg har tagits fram och är standard på Z28an med P235/55R-16 däck, P245/50ZR-16 däcken är extra tillval på Zan men standard på 350 Z28 och Z28 cab. För första gången kan nu även RS modellen beställas med 16 tums fälgar med P235/55R-16 däck. RS modellen har nu också fått likadana bakljus som Z28an och det extra bromsljuset är nu flyttat från bakspoilern och placerat längst upp och på insidan av bakrutan. Det senare gäller alla modeller.
G92 paketet med (C60) eller utan AC (C41/1LE) är fortfarande tillgängligt, nu till Z28an. Precis som 1990 var alla 350 TPI Camaros tvungna att ha något av de två G92 paketen och G92 kunde inte fås till Z28 cab. 289 stycken LB9 1991 Camaros beställdes med 1LE och 175 stycken B2L 1991 Camaros, bland dessa siffror ingår dock även B4C Camaros (se nedan) och då en sådan spec saknas på dessa kan man bara uppskatta hur många ”rena” 1LE Z28or som tillverkats. Med antagandet att 50 % av all aB4C beställdes med 1LE återstår 182 stycken ”rena” 1LEs, bara en uppskattning dock.
1991 Z28 Coupé.
B4C (polisbilar) kunde från detta år beställas av olika typer av polismyndigheter. Dessa Camaros var RS modeller med kraftöverföring och chassi från Z28an. De hade P245/50ZR-16 däck, oljekylare, skivbromsar bak och diffspärr. En bit in på året blev även 1LE paketet ett tillval för dessa polisbilar, här kunde detta kombineras med AC. 592 stycken B4C Camaros tillverkades.
© Camaro.nu
Skrivet av: Ove Sjöholm
Bilder: Chevrolet och Ove Sjöholm